Т.С.Садовенко – заступник директора з навчально-виховної роботи Кіровської ЗШ І-ІІІ ст.

   Проектна діяльність — дуже вдалий та ефективний метод роботи з обдарованими дітьми. Працюючи над проектом, учні проводять невеличку дослідницьку роботу з теми, яка їх цікавить. Виконуючи проект, учаться здобувати й аналізувати потрібну інформацію, розвивають творчість та уяву, спілку­ються з іншими людьми, вчаться вести наукову дис­кусію.


Головна особливість роботи з обдарованими дітьми — це цілеспрямована організація процесу навчання для найкращого розкриття та реалізації здібностей дитини. Правильний підбір методів відповідно до мети й змісту навчання, вікових особливостей дитини сприяє розвитку її пізнавальних здібностей, озброєнню вміннями й навичками використовувати здобуті знання на практиці, готує дитину до самостійного набуття знань, формує її світогляд. Дуже важливо спрямувати думки дитини в потрібне русло та організувати пізнавальну діяльність. Обдарована дитина часто виділяє для себе певний предмет або два-три предмети, які їй найбільш цікаві й поглиблено вивчає тільки їх. Це дуже добре, проте на сучасному етапі розвитку науки цього недостатньо. Треба пояснити дитині, що для досягнення успіху в майбутньому їй знадобляться знання не тільки з тієї дисципліни, у якій вона має здібності, а й з інших.
Метод організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності зазвичай включає в себе розповідь-пояснення певного матеріалу. Ефективність зазначеного методу залежить переважно від уміння вчителя цікаво й доступно подавати потрібну інформацію, поєднати його з іншими методами навчання. Використовуючи словесні методи роботи з обдарованими дітьми, треба завжди пам'ятати, що таким дітям категорично не можна нав'язувати свою думку й розповідати про щось як про беззаперечну догму. Діти повинні мати поле для самостійного мислення і власних висновків з проведеної бесіди.
Для роботи з обдарованими дітьми, крім словесного методу, дуже важливо правильно використовувати наочні методи - ілюстрації та демонстрації. Дуже важливий і доцільний сучасний метод у роботі з обдарованими дітьми - це застосування комп'ютерних технологій: демонстрація різноманітних презентацій та навчальних фільмів.
Оволодіння практичними методами для обдарованих дітей особливо важливе: досліди, вправи, навчальна праця та ігри, лабораторні та практичні роботи, творчі роботи та реферати - усе це дієві методи стимулювання пізнавальної активності таких дітей. Більшість із них активніше сприймає саме практичні методи, а не словесні. Тому у вихованні обдарованих дітей дуже важливе завдання — це формування дослідницьких навичок діяльності. «Бігти з усіх ніг, щоб тільки залишитися на місці», - ця крилата фраза, що належить перу великого письменни­ка та вченого Льюїса Керролла, має стати девізом для всіх, хто прагне досягти успіху в житті та кар'єрі. У розпорядженні сучасної педагогіки існують різні методики формування дослідницьких навичок. Це насамперед технології проблемного навчання, метод проектів, моделювання та ін. Метод проектів є одним із найбільш вдалих у розвитку обдарованої дитини.
Проектне навчання іноді розглядають як альтернативу класно-урочної системи навчання. Однак деякі науковці вважають, що його варто використовувати як доповнення до інших видів навчання. У сучасній школі можна виділити чотири основних напрями, при яких ефективно застосовувати методи проектів: проект як метод навчання на уроці,
проектні технології дистанційного навчання, для формування дослідницьких навичок школярів у позаурочній роботі.
Проекти спрямовані на одержання визначених результатів - на досягнення цілей. Саме вони є рушійною силою проекту, й уся робота з його планування та реалізації розпочинаються для того, щоб цілі були досягнуті. Проект зазвичай передбачає цілий комплекс взаємопов'язаних цілей Той факт, що проекти орієнтовані на досягнення мети, має величезний внутрішній зміст для управління ними. Насамперед передбачається, що важливою рисою управління проектами є точне визначення й формулювання цілей, починаючи з вищого рівня, а потім поступово опускаючись до найбільш деталізованих цілей та завдань. Ураховуючи вищезазначене, проект можна розглядати як досягнення ретельно вибраних цілей.
Початковий етап роботи над проектом має на меті набуття певних знань та вмінь, необхідних для компетентної суспільно активної роботи. Спочатку необхідно:
   допомогти учням зрозуміти характер майбутньої роботи та її мету;
    ознайомити школярів із суттю проекту та основними етапами його проведення;
    мотивувати учнів до подальшої діяльності через набуття життєво необхідних у майбутньому дорослому житті знань та навичок.  
Перший етап — це вивчення актуальних проблем місцевої громади та вибір проблеми для вирішення. Під час вибору проблеми слід враховувати такі чинники:
   наскільки запропонована проблема важлива та актуальна для місцевої громади;
   чи буде цікаво школярам працювати над її вирішенням;
   наскільки реальним буде спосіб практичного вирішення проблеми.
У будь-якому випадку вибір повинен бути здійснений самими школярами
Другим етапом виконання проекту є дослідження проблеми. Метою роботи учнів на цій стадії є збір інформації, яка різнобічно характеризує проблему, доводить її актуальність.
Важливо, щоб під час збору необхідного матеріалу школярі не обмежувались інформацією з одного джерела, а звертатися до різних джерел інформації.
Головним завданням третього етапу є систематизація та аналіз отриманого матеріалу, планування діяльності для вирішення проблеми. Аналізуючи зібраний матеріал, учасники проекту визначають різноманітні підходи до вирішення проблеми та обирають посильну та оптимальну програму дій.
Четвертий етап передбачає спробу повністю або частково реалізувати обраний варіант вирішення проблеми через організацію відповідних заходів школярів.
П'ятий етап — це підготовка до представлення проекту. Успішне представлення результатів дослідження може бути поштовхом до нових пропозицій і можливостей щодо подальшого вирішення проблеми. Воно може відбуватися перед колективом школи, на батьківських зборах.
Шостий етап ставить перед собою такі завдання:
    поінформувати широку аудиторію про важливість обраної проблеми;
    ознайомити присутніх із результатами етапу збору та аналізу інформації;
   представити обрані способи вирішення проблеми;
   розповісти про практичну діяльність у ході проекту.
Після закінчення проекту доцільно організувати обговорення, під час якого учні матимуть змогу оцінити проектну діяльність загалом та особистий внесок кожного в спільну справу.
Особливе значення в роботі з обдарованими дітьми має індивідуальна проектна робота. Саме індивідуальний підхід сприяє забезпеченню соціальної адаптації шляхом розробки індивідуальних психологічних рекомендацій, виявленню нахилу, здібностей учнів, їхньої професійної орієнтації. При індивідуальному підході важливо дотримуватися принципу поступовості й послідовності. Кінцевий результат індивідуальної проект ної діяльності — це участь дитини в учнівських конкурсах, олімпіадах.
За останні  роки в Кіровській ЗШ І-ІІІ ступенів. колективна проектна діяльність набула великої популярності Учні школи постійно залучаються до виконання різноманітних групових проектів із навчальних дисциплін, виховних та творчих заходів. Ось декілька прикладів колективних проектів:  
    «Фізика ів живій природі та медицині»(Садовенко Т.С.)
   «Видатні фізики: відомі та невідомі ». (Садовенко Т.С.)
   «Історія села ».(Гриб І.І.)
   « Історія школи». (Коляда Л.А.)
    « Допоможи птахам взимку» ( Євдоченко Т.А.)
   «Стежинами рідного села».(Хлань В.П.)
Виконуючи колективні проектні роботи, діти брали участь в дослідницьких  походах, екскурсіях, заповнили анкети, провели конкурси оповідань, малюнків, фотографій, віршів, тематичні свята, конкурси.
Результати  досліджень сприяють поглибленню теоретичних знань, розвитку спостережливості.
Участь обдарованих дітей в індивідуальній проекттній діяльності сприяє розвитку їхніх творчих здібностей, стає основою для написання науково-дослідницьких робіт та участі у всеукраїнських конкурсах- захистах науково-дослідницьких робіт.
Саме індивідуальна проектна робота стає основою реалізації творчих здібностей обдарованої дитини, сприяє кращому розкриттю та вдосконаленню її обдарованості. Ось декілька прикладів   індивідуальних проектів:  
    «Дослідження впливу домашніх тварин па самопочуття та емоційний стан людини».(Тарасенко І  Вчитель –Хлань В.П.)
    « Енергозбереження». (Орєшкова О . Вчитель –Садовенко Т.С.)
   «Оптичні явища» (Черевашко Ю. Вчитель –Садовенко Т.С.).
   « Кристали і алмази"»(Тарасенко І. Вчитель –Садовенко Т.С.).
   «Освоєння космосу» (Шелест К. Вчитель –Садовенко Т.С.).
 Головна особливість роботи з обдарованими дітьми - це цілеспрямована організація процесу навчання для найкращого розкриття та реалізації їхніх здібностей. Правильний підбір методів відповідно до мети та змісту навчання, вікових особливостей дитини сприяє розвитку її пізнавальних здібностей, озброєнню їх уміннями й навичками використовувати здобуті знання на практиці, готує дитину до самостійного набуття знань, формує її світогляд. Проектна діяльність має загальноосвітню цінність. Робота над проектом сприяє розвитку в дитини ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, навичок співпраці з іншими учнями і корисних дослідницьких умінь. Проектна робота є практичним шляхом реалізації здібностей обдарованих дітей.
1       БехІ. Принципи інноваційної освіти // Освіта і управління.  2005. — Т. 8. — С. 7—21.
2.Бондарева К. І., Козлова О. Г. Педагогічний аналіз інноваційної діяльності вчителя: Наук.-метод. посіб. — Суми, 2001.
3. .ДомінськийО. С. Практико-орієнтована освіта//Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: 36. наук, праць. — Вінниця: ДОВ Вінниця. 2000. — С. 197.

4.Паламарчук В. Інновації в сучасній освіті // Завуч. — 2006. —№ 10. —С.

Немає коментарів:

Дописати коментар