Обдаровані діти ...
Марина Володимирівна Молодченко
Психолого-педагогічний семінар-тренінг

Мета:. познайомити педагогів з характерними особливостями обдарованих дітей; довести необхідність створення найсприятливіших умов для всебічного розвитку дітей; налаштувати  на активну взаємодію, взаєморозуміння, узгодження діяльності всіх учасників навчально-виховного процесу

Матеріали: бейджики; ручки; маркери; плакат «Правила роботи»; плакат «Годинник»; стікери; плакат «Торбинка асоціацій»; аркуші паперу; кульки.
Час: 1 година 40 хвилин
Хід заняття
1. Знайомство (5 хв)
2. Оголошення теми і мети заняття (3хв)
3. Правила роботи учасників тренінгу: (2хв)
·        Добровільність участі.
·        Позитивна налаштованість.
·        Висловлюватися всім учасникам.
·        Не перебивати, говорити по черзі.
·        Говорити від себе.
·        Не критикувати, поважати думку іншого.
·        Бути щирим та активним.
4. Вправа «Очікування» (5хв)
Кожному учаснику тренінгу пропонують записати на  стікерах свої очікування від цієї зустрічі. Потім кожен зачитує свої очікування і розміщує їх на годиннику.
5.                      Вправа «Торбинка асоціацій» (5хв)
- Коли ми говоримо «обдарована дитина», у кожного з вас, напевно, виникає якась асоціація. Яка ж це дитина? Запишіть, будь ласка, свої асоціації на стікерах і розмістіть їх на нашій «Торбинці асоціацій».
(Учасники тренінгу записують свої асоціації і озвучують їх).
6. Інформаційне повідомлення ведучого «Здібності, обдарованість, талант» (5хв)
-                    Лише у діяльності виявляються і розкриваються здібності. Творчі здібності розкриваються та формуються в активній творчій діяльності, яка потребує нестандартного мислення.
Обдарованість дитини – це здібність, яка у структурі особистості дитини найбільш розвинена.
Обдарована дитина – це така дитина, яка має вищий від своїх однолітків рівень здібностей.
Найвищий рівень розвитку обдарованості – талант і геніальність.
 Слово «талант» означає дарування, це визначні природні здібності людини.
За рівнем розумового розвитку виокремлюють такі типологічні групи дітей:
*обдаровані (2-3%);
*здібні (15-18%);
*діти із задовільним розвитком (50-55%);
*діти зі слабким розвитком (10-15%).
Ознаки обдарованості
Раннє дитинство(1-3 роки). Невгамовна цікавість, нескінченні питання, вміння стежити за кількома подіями, великий словниковий запас, захопленість словесним розфарбовуванням, розвинута мова. Підвищена концентрація уваги на чомусь одному, завзятість у досягненні результату в сфері, якою цікавиться, здібності до малювання, музики, лічби, нетерплячість і поривчастість, винахідливість і багата фантазія.
Дошкільний період (4-6 років). Відмінна пам’ять, яскрава уява, нечіткість у розмежуванні реальності і фантазії, перебільшені страхи, егоцентризм, тонка моторна координація, віддається перевага товариству старших дітей та дорослих. Доброта, відкритість, величезна допитливість, схильність до активного дослідження навколишнього, гостре реагування на несправедливість.
Шкільний період (7-10 років). Успіх у багатьох починаннях, високі результати, потреба у колекціонуванні, класифікації, з задоволенням сприймає складні й довгострокові завдання, розвинута оперативна пам’ять, виражена спрямованість на творче виконання завдань, висока пізнавальна активність.
7. Вправа «Здібності, які може мати дитина» (10хв)
- Перш ніж виявити і розвивати здібності дитини, треба мати чіткі уявлення про них. Ми зараз у режимі «мозкового штурму» назвемо різноманітні здібності, які може мати дитина.
Здібності:
-                    розумові (інтелектуальні);
-                    музичні (музично-виконавські, співацькі, композиторські);
-                    пластичні (спортивні, танцювальні);
-                    художні (живопис, скульптура);
-                    літературні (поетичні, прозові);
-                    педагогічні;
-                    акторські;
-                    архітектурні;
-                    ремісницькі (вишивання, витинання тощо);
-                    технічні;
-                    природничі;
-                    ораторські;
-                    організаторські.
8. Вправа «Поговоримо про обдарованих, талановитих, здібних дітей» (10хв)
Для виконання вправи  учасники об’єднуються у пари.
- Кожна пара отримає запитання із нашої «Скриньки запитань», подумає над ним і дасть відповідь: «Ми думаємо, що ...». Інші теж можуть висловлювати свою думку з даного питання.
·                                      Як розпізнати обдарованого за зовнішністю? Це можливо?
·                                      Які типові особливості поведінки обдарованої дитини?
·                                      За якими рисами характеру, на вашу думку, може ховатися обдарованість?
·                                      Які, на вашу думку, причини пізнього виявлення таланту?
·                                      Виявлення таланту у якому віці можна вважати пізнім?
·                                      Висловіть своє ставлення до тези, яку відстоюють деякі вчені-педагоги: «Будь-яка дитина є або може бути обдарованою за спеціально організованого педагогічного колективу».
·                                      За яких причин обдарована дитина сама може прагнути заглушити чи приховати свій талант?
·                                      Чи потрібно постійно створювати спеціальні умови для обдарованого учня (окремі завдання підвищеної складності, щоденні індивідуальні доручення, залучення до постійних позакласних заходів)?
·                                      Що стимулює творчість?
·                                      Які риси особистості сприяють творчості?
·                                      Як педагог має співпрацювати із сім’єю обдарованої дитини?
9. Вправа «Ми вважаємо, що педагог повинен бути ...» (10хв)
-  Науковці стверджують, що педагог є вирішальним фактором у системі навчання обдарованих дітей.
Кожна пара повинна підібрати характерні особливості педагогів, які працюють з обдарованими дітьми. І презентувати свої твердження: «Ми вважаємо, що педагог повинен бути ...».
Педагог повинен (варіанти тверджень):
-                                                  Бути доброзичливим, чуйним, поважати право іншого, бути несхожим на нього.
-                                                  Знатися на психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби і інтереси.
-                                                  Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
-                                                  Мати широке коло інтересів і вмінь.
-                                                  Мати почуття гумору, але без схильності до сарказму.
-                                                  Мати живий та активний характер.
-                                                  Виявити гнучкість, бути готовим переглянути свої погляди і постійно вдосконалюватись.
-                                                  Мати творчий (бажано нетрадиційний світогляд).
-                                                   Мати достатньо високу самооцінку, позитивну «Я-концепцію».
-                                                  Бути емоційно стабільним.
-                                                  Уміти індивідуалізувати навчання.
-                                                  Уміти модифікувати навчальні програми.
-                                                  Бути готовим до виконання найрізноманітніших додаткових обов’язків, пов’язаних із навчанням обдарованих дітей.
10.                 Вправа «Паркан ідей» (10хв)
- Для виконання роботи ми об’єднаємося у 4 групи. Кожна група має аркуш паперу, який називається «Паркан ідей» і кожен із вас запише свою ідею роботи із обдарованими дітьми. Хтось один із групи презентує напрацювання.
(Розробка пропозицій щодо роботи з обдарованими дітьми і озвучування їх).
11.                 Вправа «Баласт» (10хв)
- У кожної групи є кулька, яка має назву «Баласт». Кожен учасник має можливість записати, чого не можна робити з обдарованими дітьми.
Один із групи презентує спільне напрацювання.
(А потім кульку знищують).
12.                 Релаксація
Етюд «Занедбаний сад» (метафорична релаксація) (10хв)
Мета: розслабитись, усвідомити своє місце у формуванні дитячої особистості.
Учасники сідають у зручні пози, звучить музика.
Ведучий
-  Мобілізуйте свою творчу уяву. Дитячий колектив – це квітучий сад. Та, на жаль, у цьому садку трапляються занедбані куточки...
Етюд «Занедбаний сад»
Сядьте зручно, заплющте очі і дихайте спокійно. Уявіть великий білий екран. Поставте перед екраном фільтр вашого улюбленого кольору. Поступово він віддаляється від вас, стає меншим і меншим, і ось зовсім розчиняється ..., а ви, розслаблені і спокійні, готові вирушити у довгу подорож до стародавнього таємничого, покинутого замку. Ви бачите високу кам’яну стіну, обвиту плющем, у якій є невеликі дерев’яні дверцята. Відчиніть їх і зазирніть. Ви бачите чудову природу: шовкові трави, чудернацькі квіти, дивні дерева, які своїми м’якими голосами запрошують вас зайти, тихо нашіптуючи: «Заходь, заходь, заходь ...», - і ви опиняєтесь у прекрасному, але занедбаному садку. Рослини так буяють, що не видно землі, і важко знайти стежку. Вам хочеться довести все тут до ладу, і ви починаєте полоти бур’ян, підрізати гілки, виносити суху траву, все, все зайве, обкопуєте, поливаєте, словом, наводите повний лад. За деякий час оглядаєте те, що зробили і порівнюєте з тією частиною саду, якої ще не торкалися.
 Ви задоволені результатом своєї праці, і таємничі голоси шепочуть: як гарно, як чисто, як дивовижно добре. Ви чуєте слова подяки, і радо відзначаєте, що все і завжди потребує догляду, турботи і уваги. І навіть сама по собі чудова природа, щоб тішити око, потребує турботливих рук, терпіння і любові. Ви вдоволено оглядаєте ще і ще цю дивовижну красу і повертаєтесь до кімнати, упевнені: ви в цьому світі потрібні, ви – джерело розуму, спокою та гармонії.
13.                 Презентація ведучими буклетів для педагогів «Обдарована дитина ...»
14.                 Вправа «Чи справдилися очікування?» (5хв)
- Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то перемістіть свою піщинку вниз.
15.                 Підсумок заняття (5хв)
- Що сподобалося на занятті?
- Яка вправа була найцікавіша?

Література
1.                      Тупичка Н.  Я – творча особистість // Психолог. - 2008. - №48
2.                      Психологічна підтримка творчості учня / Упоряд. О. Главник, В. Зоц. – К.: Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. – 128 с.

3.                      Чувасова Ю. Розвиток природних обдарувань та творчих здібностей дітей // Психолог. – 2007. - №47

Немає коментарів:

Дописати коментар