Позакласна робота з обдарованими
учнями з англійської мови
Creativity is a central source of
meaning in our lives. When we
are involved in it, we feel that
we are living more fully than
during the rest of life.
Shakti Gawdin.
Психолого-педагогічні основи роботи з
обдарованими учнями
Обдаровані діти в будь-якому суспільстві мають розглядатися як національне надбання й розраховувати на особливі соціальні права. Такі діти повинні бути об'єктом спеціальних педагогічних і соціальних програм, оскільки найбільші сподівання на покращення умов життя й розквіту нації пов'язані саме з обдарованою молоддю.
Обдаровані діти в будь-якому суспільстві мають розглядатися як національне надбання й розраховувати на особливі соціальні права. Такі діти повинні бути об'єктом спеціальних педагогічних і соціальних програм, оскільки найбільші сподівання на покращення умов життя й розквіту нації пов'язані саме з обдарованою молоддю.
Обдарована
дитина – це дитина, що виділяється яскравими,
незвичайними, іноді видатними досягненнями в тому чи іншому виді
діяльності. Відповідно до даних психологічних досліджень
обдарованими є не більше 5% дітей. Вони виділяються
серед своїх однолітків пізнавальною активністю і здатністю до творчості, вимагають
особливого підходу. Створення умов для розкриття потенціалу учнів, виховання
творчої особистості і реалізації обдарованості в дорослому житті стає
невідкладним завданням загальноосвітніх закладів.
Перший етап роботи з обдарованими дітьми передбачає їх пошук серед безлічі учнів за певними ознаками,а саме:
- Допитливість, активне дослідження навколишнього світу.
- Допитливість, активне дослідження навколишнього світу.
-Здатність простежувати
причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки.
- Виконання складніих довгострокових завданнь.
- Неприйняття готової відповіді.
- Тривала
концентрація уваги на одній справі.
- Властиве надто розвинуте
почуття справедливості.
-Наявність перебільшених страхів.
- Надзвичайна схильність
до немовних проявів почуттів, емоцій.
- Негативна самооцінка.
- Відмова від денного сну.
Наступний етап – розробка
особистісно-орієнтованого підходу до навчання обдарованих школярів. Система їх навчання повинна відрізнятися від
системи навчання інших дітей. Вони працюють з науковою, статистичною та енциклопедичною
літературою, розвиваючими кросвордами, вирішують цікаві завдання тощо. Така
робота повинна бути систематичною, особливо на перших етапах а подальший розвиток підлітка залежить від його
самостійної роботи.
Необхідно розвинути в обдарованої
дитині психологію лідера. Важливо, щоб він не соромився показувати свої
здібності, не боявся висловлювати свої думки. З цією метою на уроках
проводяться рольові ігри, брейн-ринги, свята творчості, вікторини,
інтелектуальні ярмарки, в організації та проведенні яких беруть участь
обдаровані діти.
Умови успішної роботи з обдарованими учнями
1.
Усвідомлення важливості цієї роботи та формування позитивної мотивації до
навчання.
2.
Створення та постійне вдосконалення методичної системи роботи з обдарованими
дітьми.
3.
Визнання роботи з обдарованими дітьми одним
з пріоритетних напрямків роботи школи.
4.
Виявлення обдарованих дітей вже в початковій школі на основі спостереження,
вивчення психологічних особливостей, мови, пам'яті, логічного мислення.
Принципи роботи з обдарованими учнями
- принцип індивідуалізації та диференціації
навчання;
- принцип випереджального
навчання;
- принцип розвиваючого
навчання;
- принцип комфортності в будь-якій діяльності;
- принцип різноманітності пропонованих можливостей ;
- принцип зростання ролі позаурочної діяльності;
- принцип створення умов для спільної роботи учнів за мінімальної участі вчителя;
- принцип свободи вибору учням додаткових освітніх послуг, допомоги.
- принцип комфортності в будь-якій діяльності;
- принцип різноманітності пропонованих можливостей ;
- принцип зростання ролі позаурочної діяльності;
- принцип створення умов для спільної роботи учнів за мінімальної участі вчителя;
- принцип свободи вибору учням додаткових освітніх послуг, допомоги.
Очікувані
результати
- уміння здійснювати
усномовленнєве спілкування (у монологічній та діалогічній формах);
-уміння
розуміти зі слуху зміст автентичних текстів;
-уміння
читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів ;
- уміння
здійснювати спілкування у писемній формі відповідно до поставлених завдань;
- уміння
адекватно використовувати досвід набутий у вивченні рідної мови, розглядаючи
його як засіб усвідомленого оволодіння мовою іноземною;
- уміння
використовувати невербальні засоби спілкування.
З досвіду роботи
З впровадженням нових Держстандартів великого
значення набуває використання проектної методики та сучасних технологій
навчання іноземної мови. Тому в своїй роботі я широко використовую метод
проектів,який сприяє розвитку критичного і творчого мислення учнів, орієнтує їх
на самостійну діяльність. Тема проектів та рівень складності відповідає інтересам і рівням мовної
підготовки дітей.
У ході
роботи над першим проектом учні уважно вивчають пам'ятку роботи «Творчий проект
– це цікаво»,розподіляють ролі та обов'язки у відповідності з інтересами.
Проект повинен бути акуратно і яскраво оформлений. Для роботи над темою
необхідно використовувати додаткову літературу, інтернет.
У 3-5
класах учні виконують творчі індивідуальні проекти невеликого обсягу. З 6 класу
починається робота над груповими проектами, які вимагають міжпредметних .
Працюючи над проектом, діти вчаться мислити самостійно, прогнозувати результати
та встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
Тема проекту, обрана в 6 класі, більш детально розробляється учнями в 7-9 класах. При цьому варіанти проблем в рамках наміченої тематики можуть бути різні у кожної групи. У 10-11 класах створюється єдиний проект-узагальнення з теми. Наприклад, щорічні цикли про Україну включають в себе в 6 класі тему «Моя сім'я», в 7 класі - «Моє рідне місто», «Київ», «Пам'ятні місця», у 8 класі - «подорож Україною», в 9 класі - « Відомі люди України », а в 10-11 класах всі проектні роботи об'єднуються в узагальнюючий проект за темою «Україна – моя Батьківщина».
Тема проекту, обрана в 6 класі, більш детально розробляється учнями в 7-9 класах. При цьому варіанти проблем в рамках наміченої тематики можуть бути різні у кожної групи. У 10-11 класах створюється єдиний проект-узагальнення з теми. Наприклад, щорічні цикли про Україну включають в себе в 6 класі тему «Моя сім'я», в 7 класі - «Моє рідне місто», «Київ», «Пам'ятні місця», у 8 класі - «подорож Україною», в 9 класі - « Відомі люди України », а в 10-11 класах всі проектні роботи об'єднуються в узагальнюючий проект за темою «Україна – моя Батьківщина».
Презентація проектів проходить у формі доповідей, презентацій або
рольової гри на уроці, конференції.
Орієнтовний перелік
тематики ситуативного спілкування
Свята і
традиції.Школа. Шкільне життя. Плани на майбутнє. Освіта. Вибір професії. Відпочинок і дозвілля.Людина: зовнішність,
характер.Природа і навколишнєсередовище.Помешкання.Подорож.Спорт.Одяг.Покупки.
Харчування.Велика Британія Україна.Охорона
здоров’я.
Кіно і театр.Шкільна
бібліотека.Засоби масової інформації.Музика.
Молодіжна культура.Англомовні країни.Робота і професія.
Наука і технічний прогрес.Англомовний світ та Україна.
Моє місце в світі: здоровий спосіб життя в родині;
захист прав дитини; гендерні стосунки.Мистецтво:
культура і види мистецтва; видатні митці; музеї і виставки; молодь і мистецтво.
Зразок індивідуального супроводу
обдарованого учня з предмету англійська мова
1.
Індивідуальні консультації з предмету.
2.
Анкетування, тестування з метою виявлення
обдарованості.
3.
Створення учнівського портфоліо.
4.
Підготовка до участі в етапах Всеукраїнської учнівської олімпіади з
англійської мови.
5.
Читання автентичних текстів, уривків з творів
англомовних авторів
6.
Коментований перегляд серії передач ВВС, British Council .
7.
Коментований перегляд серії Британського мультиплікаційного
навчального фільму.
8.
Підготовка до участі у ІІІ
Всеукраїнському конкурсі з англійської
мови «Гринвіч». .
9.
Підготовка до участі у Всеукраїнському
конкурсі з англійської мови «Пазл».
10. Консультації
з підготовки до контрольних робіт.
11. Залучення
до участі у роботі МАН.
Немає коментарів:
Дописати коментар