Позакласна робота з обдарованими учнями з англійської мови

                                                                 Creativity is a central source of
                                                                 meaning in our lives. When we   
                                                                 are involved in it, we feel that
                                                                 we are living more fully than    
                                                                 during the  rest of life.
                                                                                                     Shakti Gawdin. 
 Психолого-педагогічні основи роботи з обдарованими учнями
         Обдаровані діти в будь-якому суспільстві мають розглядатися як національне надбання й розраховувати на особливі соціальні права. Такі діти повинні бути об'єктом спеціальних педагогічних і соціальних програм, оскільки найбільші сподівання на покращення умов життя й розквіту нації пов'язані саме з обдарованою молоддю.
Обдарована дитина – це дитина, що виділяється яскравими,  незвичайними, іноді видатними досягненнями в тому чи іншому виді діяльності. Відповідно до даних психологічних досліджень обдарованими є не більше 5% дітей.  Вони виділяються серед своїх однолітків пізнавальною активністю і здатністю до творчості, вимагають особливого підходу. Створення умов для розкриття потенціалу учнів, виховання творчої особистості і реалізації обдарованості в дорослому житті стає невідкладним завданням загальноосвітніх закладів.
          Перший етап роботи з обдарованими дітьми передбачає їх пошук серед безлічі учнів за певними ознаками,а саме:
- Допитливість, активне дослідження навколишнього світу.
-Здатність простежувати причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки.
- Виконання складніих довгострокових завданнь.
- Неприйняття  готової відповіді.
- Тривала концентрація  уваги на одній справі.
- Властиве надто розвинуте почуття справедливості.
-Наявність перебільшених страхів.
- Надзвичайна схильність до немовних проявів почуттів, емоцій.
- Негативна самооцінка.
- Відмова від денного сну.
           Наступний етап – розробка особистісно-орієнтованого підходу до навчання обдарованих школярів.  Система їх навчання повинна відрізнятися від системи навчання інших дітей. Вони працюють з науковою, статистичною та енциклопедичною літературою, розвиваючими кросвордами, вирішують цікаві завдання тощо. Така робота повинна бути систематичною, особливо на перших етапах а  подальший розвиток підлітка залежить від його самостійної роботи.
         Необхідно розвинути в обдарованої дитині психологію лідера. Важливо, щоб він не соромився показувати свої здібності, не боявся висловлювати свої думки. З цією метою на уроках проводяться рольові ігри, брейн-ринги, свята творчості, вікторини, інтелектуальні ярмарки, в організації та проведенні яких беруть участь обдаровані діти.
Умови успішної роботи з обдарованими учнями
 1. Усвідомлення важливості цієї роботи та формування позитивної мотивації до навчання.
2. Створення та постійне вдосконалення методичної системи роботи з обдарованими дітьми.
3. Визнання  роботи з обдарованими дітьми одним з пріоритетних напрямків роботи школи.
4. Виявлення обдарованих дітей вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мови, пам'яті, логічного мислення.
Принципи роботи з обдарованими учнями
 - принцип індивідуалізації та диференціації навчання;
 - принцип випереджального навчання;
 - принцип розвиваючого навчання;
 - принцип комфортності в будь-якій діяльності;
 - принцип різноманітності пропонованих можливостей ;
 - принцип зростання ролі позаурочної діяльності;
 - принцип створення умов для спільної роботи учнів за мінімальної участі вчителя;
 - принцип свободи вибору учням додаткових освітніх послуг, допомоги.
Очікувані результати
-  уміння здійснювати  усномовленнєве спілкування (у монологічній та діалогічній формах);
    -уміння розуміти зі слуху зміст автентичних текстів;
    -уміння читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів ;
    - уміння здійснювати спілкування у писемній формі відповідно до поставлених завдань;
    - уміння адекватно використовувати досвід набутий у вивченні рідної мови, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння мовою іноземною;
    - уміння використовувати невербальні засоби спілкування.
З досвіду роботи
       З впровадженням нових Держстандартів великого значення набуває використання проектної методики та сучасних технологій навчання іноземної мови. Тому в своїй роботі я широко використовую метод проектів,який сприяє розвитку критичного і творчого мислення учнів, орієнтує їх на самостійну діяльність. Тема проектів та рівень складності  відповідає інтересам і рівням мовної підготовки дітей.
          У ході роботи над першим проектом учні уважно вивчають пам'ятку роботи «Творчий проект – це цікаво»,розподіляють ролі та обов'язки у відповідності з інтересами. Проект повинен бути акуратно і яскраво оформлений. Для роботи над темою необхідно використовувати додаткову літературу, інтернет.
           У 3-5 класах учні виконують творчі індивідуальні проекти невеликого обсягу. З 6 класу починається робота над груповими проектами, які вимагають міжпредметних . Працюючи над проектом, діти вчаться мислити самостійно, прогнозувати результати та встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
          Тема проекту, обрана в 6 класі, більш детально розробляється учнями в 7-9 класах. При цьому варіанти проблем в рамках наміченої тематики можуть бути різні у кожної групи. У 10-11 класах створюється єдиний проект-узагальнення з теми. Наприклад, щорічні цикли про Україну включають в себе в 6 класі тему «Моя сім'я», в 7 класі - «Моє рідне місто», «Київ», «Пам'ятні місця», у 8 класі - «подорож Україною», в 9 класі - « Відомі люди України », а в 10-11 класах всі проектні роботи об'єднуються в узагальнюючий проект за темою «Україна – моя  Батьківщина».
         Презентація проектів проходить у формі доповідей, презентацій або рольової гри на уроці,  конференції.
Орієнтовний перелік тематики ситуативного спілкування
Свята і традиції.Школа. Шкільне життя. Плани на майбутнє. Освіта. Вибір професії. Відпочинок і дозвілля.Людина: зовнішність, характер.Природа і навколишнєсередовище.Помешкання.Подорож.Спорт.Одяг.Покупки.
Харчування.Велика Британія Україна.Охорона здоров’я.
Кіно і театр.Шкільна бібліотека.Засоби масової інформації.Музика.
Молодіжна культура.Англомовні країни.Робота і професія.
Наука і технічний прогрес.Англомовний світ та Україна.
Моє місце в світі: здоровий спосіб життя в родині; захист прав дитини; гендерні стосунки.Мистецтво: культура і види мистецтва; видатні митці; музеї і виставки; молодь і мистецтво.
Зразок індивідуального супроводу
обдарованого учня з предмету англійська мова

1.           Індивідуальні консультації з предмету.
2.           Анкетування, тестування з метою виявлення обдарованості.
3.           Створення учнівського портфоліо.
4.           Підготовка до участі в  етапах Всеукраїнської учнівської олімпіади з   
        англійської мови.
5.           Читання автентичних текстів, уривків з творів англомовних авторів
6.           Коментований перегляд серії передач ВВС, British Council .
7.           Коментований перегляд серії Британського мультиплікаційного навчального фільму.
8.            Підготовка до участі у ІІІ Всеукраїнському конкурсі  з англійської мови «Гринвіч». .   
9.             Підготовка до участі у Всеукраїнському конкурсі з англійської мови «Пазл».
10.      Консультації з підготовки до контрольних робіт.

11.      Залучення до участі у роботі МАН.

Немає коментарів:

Дописати коментар