Шляхи розвитку дослідницьких здібностей обдарованої учнівської молоді
в позакласній роботі

Сібіберт Ірина Василівна

З досвіду роботи гуртка « Юні друзі природи», учасника обласного зльоту натуралістів Кіровоградщини « Щедрість рідної землі»


Великі можливості для творчої самореалізації школярів відкриває позашкільна освіта як одна із складових частин системи безперервної освіти, спрямована на розвиток здібностей, обдарувань дітей, задоволення їх інтересів, потреб у професійному самовизначенні
       Поставивши за  мету теоретичне та практичне  набуття знань та навичок бережливого ставлення до природи і формування екологічної  культури, основними завданнями вважаємо:
-         шанобливе ставлення до природи;
-         розуміння взаємозв’язку природних явищ і людської діяльності;
-         захист довкілля від забруднення;
-         формування навичок раціонального використання природних ресурсів;
-         пропаганда екологічно доцільної поведінки в природі.
     На території нашого селища знаходиться Кіровоградська державна сільськогосподарська дослідна станція інституту  сільського господарства степової зони НААН (Національної Академії аграрних наук) і це дає нам певні переваги, адже   між нашим навчальним  закладом  та даною науковою установою укладено Договір про створення навчально-наукового комплексу. Це дає нам можливість поєднувати  навчання з практикою і теорію з досвідом на основі використання навчально-експериментальної бази дослідної станції

       Ми працюємо в лабораторіях відділів селекції рослин та на експериментальних дослідних ділянках. Всю роботу ми узагальнюємо. Деякі з них:
1.Серед бобових культур, які широко культивуються сьогодні у світі,  особливе місце посідає соя . І вона має на це всі підстави. По-перше, вона переважає своїх бобових конкурентів за вмістом білка. По-друге, не має серед них рівних за кількістю незамінних амінокислот у білку. По-третє, за інтенсивністю біологічної фіксації азоту з атмосфери вона поступається лише люпину, отже забезпечує екологічно чистим азотом не тільки себе, а й грунт,  на якому росте. У відділі селекції сої дослідної станції вирощують такі сорти: Ізумрудна, Медея, Знахідка, Ювілейна. На виставку ми привезли сорт сої Валюта, яка була створена авторами Людмилою Медведєвою, Валентиною Охватенко та Тетяною Алєксєєвою. Назва сорту складається з перших складів імен авторів: Валя, Люда, Таня.(додаток). З метою визначення впливу різних жанрів музики на проростання насіння сої ми провели експериментально-дослідницьке спостереження, під час якого виявили, що насіння, яке закладалося для проростання під важкий рок, проросло слабо і набагато пізніше, ніж те, що закладалося під легку музику. А отже, на проростання насіння сої впливають не тільки природні фактори – температура та  вологість повітря, а й різні жанри музики.
   2.  У відділі селекції картоплі завідуючий відділом Романенко Михайло Іванович показав нам, як роблять живцювання молодого пагона картоплі та біке для стерилізації в автоклаві. На дослідній станції вирощують різні за часом стиглості та столовим призначенням сорти картоплі: Слов’янка, Фантазія, Світанок Київський, Забава, Повінь, Пост 86, Довіра, Дніпрянка, Промінь та інші.
Традиційним стало у нас проведення науково-дослідницьких конференцій «Від творчого учня – до науковця». На засіданнях вченої ради дослідної станції ми захищаємо свої роботи. Ми були також учасниками Міжнародного семінару, який проходив за участю дітей французьких фермерів.
Екскурсії до молочнотоварної ферми господарства дають нам можливість ознайомлюватися з новими породами корів, свиней та коней і умовами їхнього утримання.
 Спільно  з Кіровоградською філією державної установи «Інститут охорони грунтів України»,  яка теж знаходиться на території нашого селища, ми вивчили стан забруднення грунтів свого населеного пункту. Завідуюча радіологічним відділом установи  Дроніна Лариса Віталіївна не тільки показала нам прилади, які визначають забрудненість грунту та вміст важких металів у ньому, а й допомогла нам визначити за допомогою них, що більш забрудненими є грунти у північній частині нашого населеного пункту.
       Надзвичайно важливого значення ми надаємо природоохоронним акціям.
      Під час Всеукраїнської природоохоронної акції «До чистих джерел» ми очищали джерела, які живлять водоймища  на території селища, адже завдяки очищенню не тільки відновлюється водопостачання , а й відроджується життя рослинного і тваринного світу,
      Про результати акції   ми розповіли на засіданні виконкому Созонівської сільської ради, де нас запевнили у тому, що будуть докладатися  всі зусилля громади села  для реалізації заходів  охорони води місцевого значення.
      Щороку з метою підтримання належного санітарного та естетичного стану території селища ми беремо участь у Всеукраїнській акції з благоустрою «За чисте довкілля», під час якої прибираємо шкільне подвір’я, обрізаємо сухе гілля, насаджуємо квіти та білуємо дерева.
       Ми підтримали акцію колишнього губернатора Кіровоградської ОДА С.М.Ларіна « Єлисаветград -  мільйон чорнобривців», до якої долучилися не тільки учні школи, а й всі  небайдужі мешканці села.
       Члени гуртка ініціювали також проведення у школі Всеукраїнського огляду-конкурсу «Галерея кімнатних рослин» та конкурсу на кращий зелений куточок класу.
        У квітні до річниці Чорнобильської трагедії  ми традиційно проводимо виступ екологічної  агітбригади, щоб люди ніколи не забували, до яких наслідків може  призвести  радіаційний вибух, що несе за собою забруднення всіх географічних оболонок Землі.
        З метою пропаганди  екологічно доцільної поведінки в природі та збереження еталонів природного середовища і краєвидів рідного села  ми взяли участь у конкурсі буклетів «Цікаві куточки рідного           краю».
         Юні натуралісти молодшої групи завершили проект «Сніп – рай», під час роботи над яким не тільки визначили основні складові дідуха – колоски жита, пшениці, вівса та льону, а й освоїли разом з батьками технологію виготовлення традиційного оберегу українського народу.
       Найголовніше для нас - це конкретна дія та причетність до всього, що потребує нашої допомоги. Ми намагаємося зробити світ добрішим, адже від кожного з нас залежить, якою ми залишимо Планету для нащадків, оскільки Земля – наш спільний дім.


 Використана  література
1.            Анджейчак А. Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості дитини в освітньо-виховних закладах // Обдарована дитина. - 2000. - №5. - С.8-13
2.            Голуб Т. Виховуємо обдарованих дітей (Батьківський катехізис, або Закони розумно-організованого сімейного виховання школярів) // Завуч. - 2004. - №22. - С.47-53. 
3.            Серапулова Є. Виховання обдарованої дитини// Початкова школа .- 2000, №2,  с.3-5
4.            Сухомлинський В.О. Вчити вчитися. - т.5.-С.426-436.
5.            Чернишова Д. Організація роботи з обдарованими учнями// Обдарована дитина. – 2001, №7, с.4-7

1 коментар:

  1. Ірина Василівна, я була присутня на обласному зльоті, і можу сказати - ваша гурткова робота проводиться на високому рівні. Наші учні виступили достойно.

    ВідповістиВидалити