ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ В УМОВАХ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
Киричок Людмила Миколаївна
Робота присвячена проблемі творчого розвитку дитини в умовах
навчально-виховного процесу. Розглянуто різновиди обдарованості, розглянуто
етапи роботи з обдарованими учнями, а також вимоги до вчителя під час роботи з
такими учнями.
Коли ми говоримо про обдарованих учнів, то маємо на увазі дітей із підвищеним рівнем
розвитку інтелектуальних, творчих, академічних і соціально-особистісних
здібностей, а також дітей із прихованими, тобто потенційними, можливостями.
Багато
педагогів вважає, що відповідні ознаки виявляються ще у дошкільному віці. Проте інтелектуальною обдарованістю, талантом до
наук можуть володіти й ті, хто в шкільні роки їх не виявляв. Чому таке
трапляється?
•
По-перше, педагоги і психологи ще недостатньою мірою вміють розпізнавати ознаки
обдарованості.
•
По-друге, здібності можна пробудити за умови вдалого індивідуального підходу,
за більш сприятливих обставин. Трапляються випадки, коли обдарованість учня
спалахує з приходом до школи нового учителя і згасає одразу після його
звільнення.
•
По-третє, обдарованість нерідко виявляють на більш пізніх вікових етапах, що
може бути і генетично обумовлено. Наприклад, у Ньютона обдарованість не проявлялася
до 11 років. А Ейнштейна вважали зовсім нездібним, і його було відраховано з
гімназії у 15 років.
Хто ж такі обдаровані діти? Чи можна їх розпізнати серед однолітків? За фізичними
показниками, як стверджує психологічна наука,— ні. Уявлення, які склалися про
обдарованих: худий, блідий «книжковий черв’як» в окулярах або навпаки —
ідеальний, кращий за звичайних дітей за всіма показниками,— помилкові.
Обдаровані діти відрізняються одне від одного так само, як і діти із середньою
нормою розвитку. Західні психологи наголошують лише на одній фізичній
характеристиці, що притаманна обдарованим дітям,— високий енергетичний рівень.
Він дозволяє таким дітям тривалий час не спати, займаючись справою з повною
віддачею.
Одним із
критеріїв, що дозволяє зробити висновки про обдарованість, є інтелектуальний
коефіцієнт (Intelligence Quoti ent — IQ). Як відомо, IQ —
показник, що визначається у результаті тестуванні. Найчастіше практичні
психологи використовують тести Векслера і Станфорд-Біне. Дитину, яка за результатами
тестування набрала більше ніж 120 —130 балів, вважають інтелектуально
обдарованою
[1].
У школі серед учнів виокремлюються діти, які
навчаються без особливих зусиль. Вони не тільки чудово запам’ятовують, але й
аналізують, узагальнюють навчальний матеріал і в потрібний момент відтворюють
його. Таких учнів, які володіють високими здібностями до засвоєння знань,
небагато, саме їх вважають академічно обдарованими.
Інші діти, творчо обдаровані, не можуть легко набувати
знань з різних навчальних предметів, оскільки для них засвоєння великої
кількості даних, чужого за своєю суттю досвіду є проблемою. Сила таких дітей в
іншому — у розв’язанні складних завдань, виявленні нестандартних шляхів для їх розв’язання. Їм притаманна оригінальність мислення, креативність. Високий рівень
креативності поєднується з високим загальним інтелектом: у творчих дітей, як і
в інтелектуально обдарованих, IQ вищий
за 120 балів. Але дуже високий IQ не
сприяє розвитку в дітей творчих здібностей, так само як і невисокий інтелект
гальмує розвиток креативності.
Інтелектуальна, академічна і творча обдарованість — це
різновиди обдарованості розумової.
Крім неї існують: моторна обдарованість (дитина
проявляє її, наприклад, у спорті, танцях), соціальна (організаторські
здібності) і практична (проявляється в різних сферах людської діяльності —
кулінарії, роботі з деревом або металом, шитті, вирощуванні квітів тощо).
Спільними і найголовнішими якостями обдарованих дітей
є переважання пізнавальної мотивації та досліджувальної активності. Пізнавальна
мотивація виявляється вже у ранньому віці. Спочатку — це потреба у враженнях.
Її можна спостерігати у немовляти, яке активно реагує на речі навколо себе.
Потреба у враженнях поступово змінюється допитливістю. Із 2-3 років дитина
любить слухати, коли їй читають, любить розбирати речі, щоб дізнатися, як вони
влаштовані, любить ставити запитання дорослим. Стихійна допитливість
найяскравіше проявляється у підлітка, який цікавиться всім на світі.
З усього
сказаного можна зробити висновок, що необдарованих
дітей немає.
Їх виявлення повинно починатися вже в початковій школі. Для
цього потрібно:
1) проводити різноманітні
анкетування, тестування і на їх основі складати діагностичні карти;
2) всебічно впроваджувати
інтерактивні методи навчання, що дасть змогу розвивати в учнів не лише
різновиди розумової обдарованості, але й розвиватиме творче й дослідницьке
мислення. Шляхом залучення учнів до активної участі в різнорівневих творчих та
інтелектуальних конкурсах створювати ситуацію успіху; розвивати високу самооцінку,
що в свою чергу дасть можливість школяреві поставити гідну його здібностей
життєву мету;
3) проводити аналіз досягнутих
учнями результатів, співставляти їх з поставленими завданнями та визначати
шляхи подальшої роботи з обдарованими учнями.
Для того, щоб разом з учнями пройти усі етапи роботи по визначенню й розвитку здібностей,
необхідно й учителю відповідати певним вимогам, а саме:
• мати високий професійний рівень;
• бути креативним, мати здатність до
експериментальної й творчої діяльності;
• бути інтелігентним, моральним, ерудованим;
• знати та уміти використовувати
сучасні педагогічні технології;
• мати позитивну «Я-концепцію», цілеспрямованість, наполегливість, емоційну стабільність [1];
• уміти вдало
організувати навчально-виховний процес, мати гарну психологічну підготовку.
Одним
словом, завдання педагогів полягає в тому, щоб створити умови, за яких дитина
могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно,
нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах
освітнього процесу» [4, с.57].
Варто пам’ятати, що обдарованість — це
система, що розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною
неабияких результатів в одному або декількох видах діяльності порівняно з
іншими людьми. І саме ми, педагоги, можемо і повинні учням у цьому допомогти.
Бібліографія
1. Інтернет-ресурси: kuncevo.ucoz.ru
2. Інтернет-ресурси: teacherjournal.com.ua
3.
Уфімцева С.В. Організація творчої діяльності дітей у
навчально-виховному процесі // Імідж сучасного педагога: Науково-практичний
освітньо-популярний журнал. – К., 2005. – № 9-10 (58-59) – С. 56-58
4. Уфімцева С.В. Концептуальна модель формування творчої особистості дитини в
умовах навчально-виховного комплексу // Педагогічний процес: теорія і практика:
Збірник наукових праць // Педагогіка і психологія. – К., 2005. – Випуск №3. –
С. 264-273
Я погоджуюся з Вашою думкою, що якостями обдарованих дітей є пізнавальна мотивація та досліджувальна активність. Дійсно. щоб правильно визначити розвиток здібностей дитини, учителю самому треба відповідати вимогам сучасності: ерудиції, креативності, професіоналізму,бути вдалим організатором, використовувати новітні технології,створювати умови, за яких дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно.
ВідповістиВидалитиПогоджуюсь з думкою, що не існує не обдарованих дітей. Іноді дитина є носієм “прихованої обдарованості” через негативне ставленням дорослих до успіхів дитини або її побоюванням бути неправильно зрозумілою. Тому батьки і педагоги повинні створити умови для гармонійного розвитку дитини: атмосферу любові, довіри, уваги до її потреб та інтересів.
ВідповістиВидалити