ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
Гиренко Тетяна Леонідівна
Анотація: У статті подано умови та етапи роботи з обдарованими дітьми, форми позаурочної роботи, шляхи мотивації учнів.


Де немає можливостей
для вияву здібностей,
 там не буде  здібностей.
                                                                                  Л.Фейєрбах

ВСТУП
    Розбудова  державності в Україні зумовила нові тенденції в розвитку освіти. З'явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально, творчо і духовно розвинених громадянах. Кожна дитина
по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе. Хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого-фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи. 
    Підготувати нову генерацію національної інтелектуальної еліти відповідно до змінених суспільних умов, зрозуміло, має саме школа. Саме від якості, обсягів та інтенсивності роботи освітян над інтелектуальним, морально — духовним, твор­чим розвитком та вдосконаленням школярів залежить майбутня доля нашого народу. Особливої ж уваги з боку педагогів потребують обдаровані діти, які вже зі шкільної лави виявляють зацікавленість науковими студіями, демонструють небуденні творчі здібності та мають значний природний потенціал. Пробудити дрімотні сили інтелекту й творчі можливості учня, надихнути його па заняття науково-дослідницькою та творчою діяльністю й озброїти сучасни­ми методами наукового пошуку, виплекати в нього стійкий інтерес до певної галузі знань і підказати оптимальні форми потамуванняцього інтересу, зорієнтувати талановиту молодь у щонайширшомуспектрі наукової проблематики і навчити доцільно реалізовувати й правильно оформлювати свої інтелектуальні та творчі набутки ці та багато інших завдань постають перед учителем, який працюєз обдарованими школярами.
Реалізація потенціалу обдарованих учнів є актуальним завданням сучасної освіти, яке визначає основні напрями щодо роботи з такою категорією школярів. Головна мета цієї діяльності - впровадження ефективних методичних засобів та технологій пошуку, навчанні, виховання й самовдосконалення обдарованих дітей.
Спираючись на «Методичні рекомендації щодо організації та проведення роботи з обдарованими школярами в загальноосвітніх навчальних закладах»
під поняттям « обдарованість » слід розуміти:
·        сукупність здібностей, які дозволяють індивіду досягти вагомих результатів в одному або декількох видах діяльності, що є цінними для суспільства;
·        сукупність загальних здібностей, які зумовлюють широкий діапазон можливостей людини, а також своєрідність її зацікавлень; 
·        сукупність задатків, вроджених структур, передумов для успішної діяльності певного характеру, подальшого розвитку та вдосконалення здібностей. [2. с.1]

Таким дітям властивий нестандартний погляд на навколишній світ, прагнення до критичного осмислення дійсності, намаган­ня відійти від шаблонів і стереотипів, відкинути стандартні ви­моги, їм притаманна емоційна незбалансованість, гостро розви­нуте почуття справедливості, вони боляче реагують на вияви суспільної несправедливості тощо. Крім того, бажання займатися всім, до чого виникає інтерес, може стати причиною поверховостізнань, перебільшене почуття страху         спричинити приховануобдарованість, а надмірне плекання, зайве опікування талантом — спричинити самозвеличення, відмову від подальшого самовдоско­налення, погірдне ставлення до інших.
 Шкільні навчальні програми укладено відповідно до вимог Дер­жавного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, який, у свою чергу, визначає оптимальний рівень навчальних компетенцій школярів. Обдаровані ж учні, які можуть швидко розібратися в основах і перейти до опрацюван­ня значно складніших питань, потребують особливої уваги вчителя. І помітити таких учнів, виявити їх здібностей, організувати роботу з такими учнями потрібно, починаючи з початкових класів.
Зважаючи на зазначене вище, можна визначити такі головні умови ефективної організації роботи з обдарованими дітьми:
► відхід від форм і методів навчання, які гальмують розвиток дитини й не залишають місця вільному вибору видів і методів її самостійної інтелектуально-творчої діяльності;
► активна педагогічна підтримка ініціативи, самостійності, оригінальності мислення, заохочення будь-яких навчальних та творчих успіхів;
обов'язкова організація дослідницької діяльності, для якої в навчальних планах повинно відводитися спеціальне просторове і часове поле;
► активне запрова­дження гуманістичних моделей і технологій спілкування, навчан­ня, виховання.
 Виходячи з вищесказаного можна зробити висновок, що вчитель початкових класів повинен розпізнати у дитини завдатки та схильності до певних сфер діяльності, своєчасно прикласти максимум зусиль, свого таланту педагога і професійної підготовленості для розвитку здібностей маленьких учнів, аби здібності дитини не згасли.
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
Навчаючи дітей, вчитель повинен звертати увагу на напрямок вподобань, інтересів, зацікавленостей учнів.  У рамках шкільної роботи на уроках та в позаурочний час ці діти приймають активну участь у класній, позакласній, шкільній, позашкільній діяльності. Для розвитку їх здібностей   добирати матеріал, який виходить за рамки програми, є розвиваючим, заохочуючим, пізнавальним.
Уся робота з обдарованими дітьми я розподіляю на етапи:
Перший етап у роботі з обдарованими дітьми – виявлення здібностей учнів за методикою американських вчених А. де Хаана і Каффа. [1. с.2-5]
На спостереження та виявлення інтересів дітей я витрачаю перший рік навчання шестирічок, який, на мою думку, є адаптаційним для учнів, особливо в умовах відсутності дошкільного навчального закладу.
Другий етап – добираю матеріали для розвитку тих чи інших здібностей учнів, відповідно до їх вікових можливостей та  програмовий матеріал, який є базою для розвитку здібностей дитини.
Третій етап – використовую різні форми роботи з обдарованими дітьми на різних етапах в межах уроку:
*індивідуальні завдання на картках в межах роботи на уроці, при умові, що учень засвоїв програмовий матеріал і потребує його розширення, збагачення та доповнення;
* робота в групах над завданнями в межах уроку та тематики;
* робота в парах;
* завдання, які потребують використання додаткової літератури, довідників, мережі Інтернету, так і в позаурочній діяльності








Четвертий крок – визначення терміну роботи за визначеним видом роботи. Це можуть бути терміни:
-       в межах уроку (2-5хв);
-       протягом дня;
-       від попереднього уроку до наступного;
-       протягом тижня;
-       період підготовки до заходу;
-       на вибір дитини.
П’ятий крок – мотивація необхідності діяльності учня, обов’язкова перевірка виконаної роботи, при виявленні недоліків,
допомога вчителя у їх подолані, похвала учня за роботу(за будь-яке досягнення, навіть найменше), заохочення.


Використана література:
1.    Баришполь С.В. Рекомендаці вчителям щодо виявлення обдарованих учнів/С.В. Баришполь//Початкове навчання та виховання. – Харків:Основа, 2012, №13 с. 2-5
2.     Додаток до листа департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України №2/2-14-420 від 28. 02. 2007року «Методичні рекомендації щодо організації та проведення роботи з обдарованими школярами в загальноосвітніх навчальних закладах» с.1
3.    Ковтун В.О. Шляхи підвищення творчої активності учнів /В.О.Ковтун// Обдарована дитина: Науково-практичний освітньо-популярний журнал.-2010.-№10.-с.15-19

4.    Чередніченко Н. Система роботи з обдарованими дітьми /Н. Чередніченко// Школа.-Київ:Шкільний світ, №4.-с.22-24

3 коментарі:

  1. Дуже важливо, щоб при переході з початкової школи в старші класи не був втрачений педагогічний супровід обдарованої дитини. Проблема роботи з таким дітьми - це задача всього педагогічного колективу. Але дійсно, роль вчителя початкових класів важко переоцінити.

    ВідповістиВидалити
  2. Погоджуюсь з Вами, що кожен вчитель повинен прикладати максимум зусиль, свого таланту і професійної підготовленості для розвитку обдарованості дитини. До того ж це треба робити своєчасно, аби здібності дитини не згасли.

    ВідповістиВидалити
  3. Тільки завдяки продуманій, науково обґрунтованій та інноваційно-спрямованій системі організації діяльності вчителя можна досягти значних успіхів у роботі з розвитку здібностей і обдарувань учнів, домогтися суттєвого підвищення зацікавленості навчальними предметами. У кожній дитині – сонце, тільки дайте йому сяяти!

    ВідповістиВидалити