ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГІВ ДЛЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
                                                                               Куйда Людмила Геннадіївна
Анотація. У тезах розглядаються питання, пов’язані з професійною підготовкою вчителів до роботи з обдарованими учнями в умовах сучасної школи. Аналізується стан готовності вчителів до здійснення відповідної діяльності. Пропонуються деякі поради стосовно організації роботи з обдарованими учнями.

В. Сухомлинський зазначав: « Творчий учитель не той, хто відповідно освічений, добре знає свій предмет. Цього мало. Якою б талановитою не була людина, але якщо не буде постійно вчитися, ніколи не стане хорошим педагогом.» [1,с.15]
Створення умов, які забезпечуватимуть виявлення і розвиток обдарованих дітей, реалізацію їх потенційних можливостей, є одним із пріоритетних завдань сучасного суспільства. Потрібна серйозна просвітницька робота серед учителів, а також батьків для формування у них науково адекватних і сучасних уявлень про природу, методи виявлення і шляхи розвитку обдарованості. Складність вирішення цих завдань визначається наявністю широкого спектру підходів до вказаної проблеми, що часом суперечать один одному, в яких важко розібратися практичним працівникам і батькам.
 Модернізація національної освіти в Україні визначила необхідність розвитку інтелектуального, духовного потенціалу українського народу, вихід вітчизняної науки і культури на світовий рівень. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває проблема формування української еліти.
 То ж виявлення розумової обдарованості (інтелектуальної чи творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики. Обдарованість – складне, багатогранне явище. Кожна обдарована дитина –   індивідуальність, що потребує особливого підходу.
Під час роботи з такими дітьми постійно виникають педагогічні й психологічні труднощі, обумовлені розмаїтістю видів обдарованості, зокрема віковою та прихованою, безліччю суперечливих теоретичних підходів і методів, варіативністю сучасної освіти, а також малою кількістю фахівців, професійно та особистісно підготовлених до роботи з обдарованим дітьми.
 Проблема підготовки вчителя, здатного працювати з обдарованими дітьми, а особливо питання розвитку обдарованості самого вчителя, ще недостатньо досліджені як у теоретичному, так і у методичному аспектах, що суттєво позначається на практичній діяльності вчителів.
Базовий компонент професійної кваліфікації педагогів для роботи з обдарованими дітьми складають:
- загальна професійна педагогічна підготовка — наочні, педагогічні, психологогічні і методичні знання, уміння і навички;
- основні професійно значущі особисті якості педагога.
Підготовка педагогів для роботи з обдарованими дітьми — її стратегія, вміст, форми і  методи - повинна забезпечувати становлення і розвиток як базового, так і специфічного компонентів їх професійної кваліфікації. У процесі підготовки педагогів слід забезпечити формування не лише відповідних умінь, але і «шліфовку» якостей особи, необхідних для роботи з обдарованими дітьми.
 Працюючи з обдарованими дітьми, педагог повинен уміти вставати в позицію рефлексії до самого себе. Так, одним з основних психологічних принципів роботи з дітьми є принцип «прийняття іншого», згідно з яким учитель повинен спочатку приймати учня як індивідуальність зі своїми особливостями, що вже склалися.
Крім того, вчителеві важливо володіти даром навіювання, вміти аргументовано переконувати; бути неупередженим, справедливим, емоційно врівноваженим, тактовним, щоб не вплинути негативно на прагнення дитини до творчості, на її етичні вчинки; бути здатним до самоаналізу, самокритики, перегляду своїх позицій, виваженості вчинків; налагоджувати з учнями партнерські стосунки; надавати дітям свободу вибору і прийняття рішень; володіти високим рівнем пізнавальної і внутрішньої мотивації, адекватною самооцінкою тощо. Як відомо, лише особистість може виховати особистість і тільки талант може виростити новий талант.
Які вимоги висувають до вчителя під час роботи з обдарованими дітьми?
• Високий професійний рівень.
• Креативність, здатність до експериментальної й творчої діяльності.
• Інтелігентність, моральність, ерудованість.
• Уміння використовувати сучасні педагогічні технології.
• Позитивна «Я-концепція», цілеспрямованість, наполегливість, емоційна стабільність.
• Уміння вдало організувати навчально-виховний процес, психологічна підготовка.
Важливість завдань, що розв’язує педагог під час роботи з обдарованими дітьми, зумовлює необхідність:
• збагачувати навчальні програми, тобто оновлювати й розширювати зміст навчання;
• працювати диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід до учнів, стимулюючи їх пізнавальні здібності;
• приймати зважені психолого-педагогічні рішення;
• постійно аналізувати навчально-виховну діяльність тощо.
Завдання педагогів полягає в тому, щоб створити умови, за яких дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах освітнього процесу».
Варто пам’ятати, що обдарованість — це система, що розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною вищих (незвичайних, неабияких) результатів в одному або декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
Компетенція вчителя є важливим фактором у використані спеціальних методів навчання. Саме вчитель створює атмосферу, яка може надихати учня або руйнувати його впевненість у собі, заохочувати чи пригнічувати інтереси. Щоб створити таку атмосферу, педагог повинен використовувати такі творчі методи:
- стимулювати бажання учнів працювати самостійно;
- заохочувати до роботи над проектами, запропонованими самими учнями;
- переконувати учнів у тому, що вчитель є їхнім однодумцем;
- заохочувати до максимальної захопленості у спільній діяльності;
- виключати будь-який тиск на дітей, створювати розкуту атмосферу;
- надавати дитині свободу вибору галузі застосування своїх здібностей.
Питання підготовки вчителя, здатного працювати з обдарованими дітьми, ще недостатньо досліджені, що суттєво позначається на практичній діяльності вчителів. Адже реально у загальноосвітніх і вищих закладах освіти продовжує домінувати усереднений підхід (орієнтація вчителя на так званого «середнього» учня), що іноді призводить до ігнорування самої проблеми обдарованого учня і навіть авторитарного підходу у навчанні та вихованні. [2, с.4]
Хоча вчителі сучасної школи визнають необхідність спеціально організованої роботи з обдарованими дітьми, але частіше зосереджують увагу на академічній обдарованості учнів, а робота ж з розвитку інших видів обдарованості відбувається епізодично.
Можливо, вчителі просто не готові до роботи з обдарованими дітьми. Хоча значна кількість психологів і педагогів погоджуються, що обдарованою є кожна дитина, але кожна обдарована по-своєму, та більшість же вчителів не готові враховувати у своїй діяльності обдарування кожної дитини. Як результат - неспроможність вчителів роздивитися в дитині певні обдарування і допомогти реалізувати їх у практичній діяльності.
Особистість часто не може правильно обрати життєвий шлях, що врешті-решт негативно позначається на науковому та інтелектуальному потенціалі держави в цілому, на рівні її економічного та соціального розвитку. Адже обдарований учень починається з обдарованого вчителя (інтелект загострюється інтелектом, характер виховується характером, особистість формується особистістю).
Таким чином, необхідно ставити і вирішувати задачу підготовки вчителів саме для обдарованих. Розвиток майстерності майбутнього вчителя набуватиме особливої ефективності при побудові змісту, форм та методів його професійної підготовки на таких теоретичних і методичних засадах, що забезпечують створення певних умов для виявлення і реалізації відповідних здібностей і обдарувань. Цьому процесу сприятимуть створення у навчальному закладі цілісної саморегульованої системи виявлення і підтримки обдарованих учнів; стимулювання їх творчої роботи та роботи вчителів; розробка та впровадження педагогічних технологій стосовно розвитку та реалізації учнівських здібностей, заснованих на активізації, індивідуалізації та диференціації навчально-пізнавальної діяльності. Реалізуючи свій потенціал у процесі навчання, вчителі навчаються виявляти і розвивати обдарування учнів.
  Отже, одним із провідних завдань підготовки вчителів у сучасних суспільних умовах є формування їх професійної компетентності, важливою складовою якої визнається уміння вчителя здійснювати навчальну та виховну роботу з обдарованими дітьми. Готувати вчителів до здійснення відповідної діяльності необхідно ще під час навчання їх у вищому навчальному закладі. Реалізуючи свій потенціал у процесі навчання, майбутні вчителі навчаються виявляти і розвивати обдарування учнів. Основними ж умовами ефективності роботи з обдарованими учнями є високий рівень професійної компетентності вчителів, у тому числі рівень їх інтелектуальної підготовки; рівень розвитку їх особистісних якостей; відповідну систему стимулювання учнів та своїх колег; створення умов для появи і розвитку в них інтересу до роботи з обдарованими учнями; розробку педагогічного інструментарію для підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями.


Бібліографія

1. Михайлик Л. Формування освітнього середовища для розвитку обдарованої дитини  / Педагогічна майстерня-2013 №1 (25) –С.15-20

2. Шемуда М.Г. Професійна підготовка вчителя до роботи з обдарованими дітьми // Державний вищий навчальний заклад “Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди”. – 2009. – 5 с.

3. Концепция одарённости//Обдарована дитина. – 2000. – № 1 – С.5-10.

4. Липова Л., Морозова Л., Луценко Л. Специфіка навчання обдарованих дітей// Рідна школа.-2003.-№7. С.8-11.

5. Демченко В. Готовність педагогічних кадрів до роботи з обдарованими школярами / В. Демченко // Директор школи, ліцею, гімназії.– 2008.– № 4.–С. 33-36.

6. Софій Н. Застосування інноваційних методів навчання/ за матеріалами: Освіта.ua (http://osvita.ua/teacher/) Дата публікації: 05.09.2007.


1 коментар:

  1. Справді, завдання педагогів полягає в тому, щоб створити умови, за яких дитина могла б "самовдосконалюватись в умовах освітнього процесу". А для цього учитель повинен відповідати усім вимогам, що Ви перерахували.
    На мою думку, на даний момент учитель, крім високого професійного рівня, повинен бути креативним, здатним до творчої діяльності, вміло використовувати у роботі сучасні педагогічні технології.

    ВідповістиВидалити