ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГІВ ДЛЯ РОБОТИ З
ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
Куйда Людмила Геннадіївна
Анотація.
У тезах розглядаються питання, пов’язані з професійною підготовкою
вчителів до роботи з обдарованими учнями в умовах сучасної школи. Аналізується
стан готовності вчителів до здійснення відповідної діяльності. Пропонуються
деякі поради стосовно організації роботи з обдарованими учнями.
В. Сухомлинський зазначав: « Творчий учитель не
той, хто відповідно освічений, добре знає свій предмет. Цього мало. Якою б
талановитою не була людина, але якщо не буде постійно вчитися, ніколи не стане
хорошим педагогом.» [1,с.15]
Створення умов, які забезпечуватимуть виявлення і
розвиток обдарованих дітей, реалізацію їх потенційних можливостей, є одним із
пріоритетних завдань сучасного суспільства. Потрібна
серйозна просвітницька робота серед учителів, а також батьків для формування у
них науково адекватних і сучасних уявлень про природу, методи виявлення і шляхи
розвитку обдарованості. Складність вирішення цих завдань визначається наявністю
широкого спектру підходів до вказаної проблеми, що часом суперечать один
одному, в яких важко розібратися практичним працівникам і батькам.
Модернізація національної освіти в Україні
визначила необхідність розвитку інтелектуального, духовного потенціалу
українського народу, вихід вітчизняної науки і культури на світовий рівень. У
зв’язку з цим особливої актуальності набуває проблема формування української
еліти.
То ж виявлення розумової обдарованості
(інтелектуальної чи творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і
реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку
педагогічної теорії та практики. Обдарованість – складне, багатогранне явище.
Кожна обдарована дитина –
індивідуальність, що потребує особливого підходу.
Під
час роботи з такими дітьми постійно виникають педагогічні й психологічні
труднощі, обумовлені розмаїтістю видів обдарованості, зокрема віковою та прихованою,
безліччю суперечливих теоретичних підходів і методів, варіативністю сучасної
освіти, а також малою кількістю фахівців, професійно та особистісно
підготовлених до роботи з обдарованим дітьми.
Проблема підготовки вчителя, здатного
працювати з обдарованими дітьми, а особливо питання розвитку обдарованості
самого вчителя, ще недостатньо досліджені як у теоретичному, так і у
методичному аспектах, що суттєво позначається на практичній діяльності
вчителів.
Базовий
компонент професійної кваліфікації педагогів для роботи з обдарованими дітьми
складають:
-
загальна професійна педагогічна підготовка — наочні, педагогічні,
психологогічні і методичні знання, уміння і навички;
-
основні професійно значущі особисті якості педагога.
Підготовка
педагогів для роботи з обдарованими дітьми — її стратегія, вміст, форми і методи - повинна забезпечувати
становлення і розвиток як базового, так і специфічного компонентів їх
професійної кваліфікації. У процесі підготовки педагогів слід забезпечити
формування не лише відповідних умінь, але і «шліфовку» якостей особи,
необхідних для роботи з обдарованими дітьми.
Працюючи з обдарованими дітьми, педагог повинен уміти вставати в позицію
рефлексії до самого себе. Так, одним з основних психологічних принципів роботи
з дітьми є принцип «прийняття іншого», згідно з яким учитель повинен спочатку
приймати учня як індивідуальність зі своїми особливостями, що вже склалися.
Крім того, вчителеві важливо володіти даром
навіювання, вміти аргументовано переконувати; бути неупередженим, справедливим,
емоційно врівноваженим, тактовним, щоб не вплинути негативно на прагнення
дитини до творчості, на її етичні вчинки; бути здатним до самоаналізу,
самокритики, перегляду своїх позицій, виваженості вчинків; налагоджувати з
учнями партнерські стосунки; надавати дітям свободу вибору і прийняття рішень;
володіти високим рівнем пізнавальної і внутрішньої мотивації, адекватною
самооцінкою тощо. Як відомо, лише
особистість може виховати особистість і тільки талант може виростити новий
талант.
Які
вимоги висувають до вчителя під час роботи з обдарованими дітьми?
•
Високий професійний рівень.
•
Креативність, здатність до експериментальної й творчої діяльності.
•
Інтелігентність, моральність, ерудованість.
•
Уміння використовувати сучасні педагогічні технології.
•
Позитивна «Я-концепція», цілеспрямованість, наполегливість, емоційна
стабільність.
•
Уміння вдало організувати навчально-виховний процес, психологічна підготовка.
Важливість
завдань, що розв’язує педагог під час роботи з обдарованими дітьми, зумовлює
необхідність:
•
збагачувати навчальні програми, тобто оновлювати й розширювати зміст навчання;
•
працювати диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід до учнів,
стимулюючи їх пізнавальні здібності;
•
приймати зважені психолого-педагогічні рішення;
•
постійно аналізувати навчально-виховну діяльність тощо.
Завдання
педагогів полягає в тому, щоб створити умови, за яких дитина могла б
просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно,
нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах
освітнього процесу».
Варто пам’ятати, що обдарованість — це система, що
розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною вищих
(незвичайних, неабияких) результатів в одному або декількох видах діяльності
порівняно з іншими людьми.
Компетенція
вчителя є важливим фактором у використані спеціальних методів навчання. Саме
вчитель створює атмосферу, яка може надихати учня або руйнувати його
впевненість у собі, заохочувати чи пригнічувати інтереси. Щоб створити таку
атмосферу, педагог повинен використовувати такі творчі методи:
-
стимулювати бажання учнів працювати самостійно;
-
заохочувати до роботи над проектами, запропонованими самими учнями;
-
переконувати учнів у тому, що вчитель є їхнім однодумцем;
-
заохочувати до максимальної захопленості у спільній діяльності;
-
виключати будь-який тиск на дітей, створювати розкуту атмосферу;
-
надавати дитині свободу вибору галузі застосування своїх здібностей.
Питання
підготовки вчителя, здатного працювати з обдарованими дітьми, ще недостатньо
досліджені, що суттєво позначається на практичній діяльності вчителів. Адже
реально у загальноосвітніх і вищих закладах освіти продовжує домінувати
усереднений підхід (орієнтація вчителя на так званого «середнього» учня), що
іноді призводить до ігнорування самої проблеми обдарованого учня і навіть
авторитарного підходу у навчанні та вихованні. [2, с.4]
Хоча
вчителі сучасної школи визнають необхідність спеціально організованої роботи з
обдарованими дітьми, але частіше зосереджують увагу на академічній
обдарованості учнів, а робота ж з розвитку інших видів обдарованості
відбувається епізодично.
Можливо,
вчителі просто не готові до роботи з обдарованими дітьми. Хоча значна кількість
психологів і педагогів погоджуються, що обдарованою є кожна дитина, але кожна
обдарована по-своєму, та більшість же вчителів не готові враховувати у своїй
діяльності обдарування кожної дитини. Як результат - неспроможність вчителів
роздивитися в дитині певні обдарування і допомогти реалізувати їх у практичній
діяльності.
Особистість
часто не може правильно обрати життєвий шлях, що врешті-решт негативно
позначається на науковому та інтелектуальному потенціалі держави в цілому, на
рівні її економічного та соціального розвитку. Адже обдарований учень
починається з обдарованого вчителя (інтелект загострюється інтелектом, характер
виховується характером, особистість формується особистістю).
Таким
чином, необхідно ставити і вирішувати задачу підготовки вчителів саме для
обдарованих. Розвиток майстерності майбутнього вчителя набуватиме особливої
ефективності при побудові змісту, форм та методів його професійної підготовки
на таких теоретичних і методичних засадах, що забезпечують створення певних
умов для виявлення і реалізації відповідних здібностей і обдарувань. Цьому
процесу сприятимуть створення у навчальному закладі цілісної саморегульованої
системи виявлення і підтримки обдарованих учнів; стимулювання їх творчої роботи
та роботи вчителів; розробка та впровадження педагогічних технологій стосовно
розвитку та реалізації учнівських здібностей, заснованих на активізації,
індивідуалізації та диференціації навчально-пізнавальної діяльності. Реалізуючи
свій потенціал у процесі навчання, вчителі навчаються виявляти і розвивати
обдарування учнів.
Отже, одним із провідних завдань підготовки
вчителів у сучасних суспільних умовах є формування їх професійної
компетентності, важливою складовою якої визнається уміння вчителя здійснювати
навчальну та виховну роботу з обдарованими дітьми. Готувати вчителів до
здійснення відповідної діяльності необхідно ще під час навчання їх у вищому
навчальному закладі. Реалізуючи свій потенціал у процесі навчання, майбутні
вчителі навчаються виявляти і розвивати обдарування учнів. Основними ж умовами
ефективності роботи з обдарованими учнями є високий рівень
професійної компетентності вчителів, у тому числі рівень їх інтелектуальної
підготовки; рівень розвитку їх особистісних якостей; відповідну систему
стимулювання учнів та своїх колег; створення умов для появи і розвитку в них
інтересу до роботи з обдарованими учнями; розробку педагогічного інструментарію
для підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями.
Бібліографія
1.
Михайлик Л.
Формування освітнього середовища для розвитку обдарованої дитини / Педагогічна майстерня-2013 №1 (25) –С.15-20
2. Шемуда М.Г. Професійна підготовка вчителя до
роботи з обдарованими дітьми // Державний вищий навчальний заклад
“Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія
Сковороди”. – 2009. – 5 с.
3.
Концепция одарённости//Обдарована дитина. – 2000. – № 1 – С.5-10.
4.
Липова Л., Морозова Л., Луценко Л. Специфіка навчання обдарованих дітей// Рідна
школа.-2003.-№7. С.8-11.
5.
Демченко В. Готовність педагогічних кадрів до роботи з обдарованими школярами /
В. Демченко // Директор школи, ліцею, гімназії.– 2008.– № 4.–С. 33-36.
6. Софій Н.
Застосування інноваційних методів навчання/ за матеріалами: Освіта.ua (http://osvita.ua/teacher/) Дата публікації: 05.09.2007.
Справді, завдання педагогів полягає в тому, щоб створити умови, за яких дитина могла б "самовдосконалюватись в умовах освітнього процесу". А для цього учитель повинен відповідати усім вимогам, що Ви перерахували.
ВідповістиВидалитиНа мою думку, на даний момент учитель, крім високого професійного рівня, повинен бути креативним, здатним до творчої діяльності, вміло використовувати у роботі сучасні педагогічні технології.