«Психолого-педагогічний супровід обдарованих дітей»
Борило Оксана Вікторівна 
Обдаровані діти – особливі. Вони незвичайні і за характером і за сприйняттям оточуючого. Тому необхідно виробити цілісний підхід до таких дітей. Лише розуміння особистої несхожості обдарованної дитини, дає підставу виявити і розвивати її творчий та інтелектуальний потенціал.  

Обдарованість - це системна якість психіки, що розвивається протягом життя, яка визначає можливість досягнення людиною більш високих (незвичайних, неабияких) результатів в одному чи кількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.

Обдарованість – це міра визначених генетично і на основі досвіду можливостей людини адаптуватися до життя. Основні функції обдарованості – максимальне пристосування до світу, оточення, прийняття рішення у всіх випадках, коли створюються нові, непередбачені проблеми, що вимагають саме творчого потенціалу.

Обдарована дитина - це дитина, що виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тому чи іншому виді діяльності

 Одним із важливих напрямків роботи з обдарованими дітьми у нашій школі є постійний психоло-педагогічний супровід всіх учасників навчально-виховного процесу. Бо тільки внаслідок успішної адаптації усіх вікових груп, комфортного перебування учнів та вчителів в навчальному закладі та психічного здоров’я всіх членів навчально-виховного процесу можливе формування обдарованої особистості.

 Психологічна служба школи, щодо обдарованих дітей працює за такою схемою:
Робота з учнями
Психодіагностична робота
І етап.
Всебічне спостереження за поведінкою, діяльністю, перебігом розумових процесів дитини. Передбачення можливої обдарованості (спостереження за учнями під час вступу до школи, оцінювання, аналіз. Спостереження за навчальною та позакласною діяльністю учнів)
ІІ етап
Виявлення і дослідження психічного стану учнів і їх інтересів шляхом власної оцінки:
-         бесіди, анкетування
-         спостереження
-         аналіз навчальної діяльності
-         аналіз участі в позакласних заходах
-         особливі схильності, захоплення
особливості розвитку в дитинстві
ІІІ етап
   Поглиблена діагностика інтелектуально-когнітивних та мотиваційно-особистісних компонентів особистості оцінка продуктів власної діяльності
-         аналіз навчальної діяльності
      - тестування за певним пакетом методик:
·   Тест «Шкала прогресивних матриць» Дж.Равена;
·   Опитувальник пізнавальної активності (Б.К.Пашнєва);
·   Опитувальник особистісної схильності до творчості за Г.Девісом;
·   «Короткий тест творчого мислення» (П.Торренс);
·   Анкета вивчення мотивів навчальної діяльності (Б.К.Пашнєва);
ІV етап
Вивчення творчо-продуктивного компоненту обдарованості та діяльнісно-продуктивного компоненту
-         аналіз  і корекція програми розвитку й саморозвитку старшокласників
-         участь у науковій діяльності
-         участь у предметних олімпіадах, конкурсах тощо
V етап
Всебічний аналіз конкретних випадків (діагностика згідно із запитами)
Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота
Корекційно-розвивальної програми з учнями, з метою розвитку загальної шкільної зрілості, креативності, формування адекватної самооцінки та психолого-педагогічного супровіду першокласників «Адаптаційні заняття для шестирічок».
Проведення тренінгу для учнів «Перший раз – у 5-й клас!».
Тренінг креативності «У світі креативності».
Корекція емоційно-мотиваційної сфери.
Консультаційна робота
Індивідуальне консультування обдарованих учнів.

Робота з вчителями
Психодіагностична робота
Анкета для вчителя,щодо виявлення обдарованих учнів
Картки обдарованості.
Консультаційна робота
Індивідуальне консультування,щодо особливостей роботи з обдарованими дітьми.
Допомога у складанні розвивальних програм.
Просвітницька робота
Психолого-педагогічні семінари на тему:
·                   «Психологічні аспекти при формуванні соціальної компетентності школярів»
·                   «Формування соціально-рольової компетенції учнів»
·                   «Психологічний аспект комунікативної компетентності»
·                   «Трудова та професійна компетентність» та ін.
Рекомендації, памятки.

Робота з батьками
Психодіагностична робота
Анкета для батьків обдарованих дітей
Консультаційна робота
Індивідуальне консультування, щодо особливостей виховання обдарованої дитини.
Просвітницька робота
Виступи на батьківських зборах на тему:
«Як розвивакти здібності дитини»;
«Батьки і обдаровані діти в контексті конфлікту поколінь»;
«Якщо ваша дитина талановита» ...

За результатами обстеження складається перелік обдарованих дітей. До нього належать, на сьогоднішній день, 26 учнів з 164 учнів школи.
Серед них інтелектуальний тип обдарованності має – 14 осіб, академічний – 1 особа, художній – 14 осіб, лідерський – 4 особи та спортивний тип – 13 осіб.


1 коментар:

  1. Оксано, дякую за змістовну статтю. Цікаво було ознайомитись з системою роботи з обдарованими учнями та вчителями, що готують та "знаходять" таких школярів у вашій школі, а також ознайомитись з думкою психолога на дану проблему та методами її реалізації.

    ВідповістиВидалити