«Система роботи з обдарованими дітьми на засадах
 ідей В.О. Сухомлинського»
Забеділіна Людмила Василівна, заступник директора з НВР 
Клинцівської ЗШ І-ІІІ ступенів
Кожна обдарована дитина - ін­дивідуальність, яка потребує особливого підходу. Сприяння реалізації обдарування вимагає організаціі особливого середовища, зок­рема спеціальної освіти, яка виходить за межі навчання у звичайній школі. Яка ж школа потрібна обдарованим? Та, яка розвиває здібності дітей. Але цього замало.
Школа для того й існує, щоб допомогти дитині, підліткові, юнакові розвину­ти в собі здібності до самореалізації, не тільки навчити, а й створити умо­ви, щоб дитина була готова до цієї складної самостійної роботи.
Ідея формування творчорозвинутої особистості є провідною у роботі Клинцівської ЗШ І - ІІІ ступенів. Наш навчальний заклад — це передусім творче середовище, де фор­мується нова людина, формується як творча осо­бистість, розкриття обдарувань якої збагатить сус­пільство, забезпечить прогресивний розвиток країни, світу, людства. І в даному контексті на перший план виходить організація роботи з обдарованими дітьми, головною метою якої є створення умов для форму­вання високоінтелігентної, активної творчої особис­тості.
Для досягнення поставленої мети система роботи з обдарованою молоддю має бути органічною сукуп­ністю змісту, методів, форм, прийомів та засобів, які ставлять дитину в умови суб'єкта творчої діяльності й забезпечують формування її особистості як дослід­ника.
Завдання та напрямки роботи з обдарованими дітьми
Найважливішим в організації роботи з обдарова­ними дітьми є створення загального «поля креативності», яке сприяє розвитку творчих здібностей уч­нів, учителів і адміністрації. Виходячи з цього, у за­кладі визначені головні завдання роботи з обдаро­ваними дітьми;
- створення максимально сприятливих умов для розвитку обдарованих дітей;
- розробка й поетапне впровадження нового змісту освіти, інтерактивних технологій навчання й виховання;
- створення сприятливих умов для самозрос­тання, розвитку творчого потенціалу вчителів.
Організаційна робота в закладі проводиться за на­прямами.
Перший напрям. Удосконалення творчого по­тенціалу вчителів.
Згідно з цим здійснюється систематична робота над розкриттям творчого потенціалу кожного вчи­теля, реалізацією його здібностей, залучення до пе­дагогічної системи роботи з обдарованими дітьми, прагнення до самоствердження.
Уже кілька років працює творча група вчителів над темою «Використання інноваційних технологій в навчально-виховному процесі».
Великою популярністю в учителів закладу ко­ристується робота постійних семінарів «Творчий учитель — творчий учень», «Теорія і практика су­часного уроку».
Другий напрям. Організація роботи з обдаро­ваними учнями.
Усвідомлюючи, що головною метою навчання є залучення обдарованої дитини до неперервного процесу самовдосконалення — самовиховання, са­морозвитку, самонавчання — адміністрація школи дома­гається використання педагогами діяльнісно-компетентнісного підходу до проведення уроків з використанням елементів інтерактивних технологій, що систематично збільшує операційне поля учнів, формує різні типи мислення, засвоєння навчального матеріалу на рівні теоретичного узагальнення й систематизації.
Обдаровані учні постійно залучені до освітнього процесу через системне використання різноманітних видів урочної та позаурочної діяльності.
Працюють різноманітні гуртки, успішно діє учнівське само­врядування. Систематично відбуваються турніри ін­телектуальних ігор «Дебати», «Брейн-ринг», «Що? Де? Коли?».
Через введення нової технології уроків, яка ре­алізує інноваційний та дослідницький підхід у навчанні та вихованні обдарованих дітей, учитель сприяє самостійній інноваційній та до­слідницькій діяльності юних обдарувань.
Василь Сухомлинський дає алгоритм виховання обдарованої дитини: «Творчість народжується там, де створюється сплав глибоких і міцних знань з до­свідом практичної діяльності, який склався у процесі самостійної роботи, самовиховання і запозичений в майстрів педагогічної справи. Якою талановитою не була б людина, а якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи те буде хорошим педагогом».
Третій напрям. Поради батькам, які праг­нуть розвивати здібності своїх дітей.
1.Не стримуйте розкриття потенційих можли­востей психіки.
2.Уникайте однобокості в навчанні та вихованні.
3.Не позбавляйте дитину ігор, забав, казок, ство­рюйте умови для зихисту дитячої енергії, рухливості, емоційності.
4.Допомагайте дитині в задоволенні основних людських потреб: почуття безпеки, кохання, повага до себе та оточення, оскільки людина, енергія якої пригнічена загальними проблемами, найменше спроможна досягти висот самовираження.
5.Залишайте дитину на самоті й дозволяйте зай­матися своїми справами. Якщо ви хочете своїй ди­тині добра, навчіть її обходитися без вас.
6.Підтримуйте здібності дитини до творчості й виявляйте співчуття до невдач. Уникайте неза­довільної оцінки творчих спроб дитини.
7.Будьте терплячими до ідей, поважайте допит­ливість, запитання дитини. Відповідайте на всі за­питання, навіть якщо вони, на ваш погляд, виходять за рамки дозволеного.
8.Навчайте не того, що може сама дитина, а того, що вона опановує за допомогою дорослого, показу, підказки.


4 коментарі:

  1. Погоджуюсь з Вашою думкою, що дуже важливо в організації роботи з обдарованими дітьми створення загального "поля креативності", яке сприятиме розвитку творчих здібностей всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів, вчителів, адміністрації.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дуже дякуємо за Ваш коментар. Маємо надію, що наш матеріал допоможе Вам в роботі з обдарованими дітьми.

      Видалити
  2. Дійсно, саме СУКУПНІСТЬ змісту, методів, форм, прийомів та засобів навчання забезпечують формування особистості учня як дослідника, адже це є чи не найголовнішим чинником пізнавальної мотивації та досліджувальної активності школяра.

    ВідповістиВидалити
  3. Я згодна з автором, адже розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності вчителям слід більше використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.

    ВідповістиВидалити