
«Система роботи з обдарованими дітьми на засадах
ідей В.О. Сухомлинського»
Забеділіна Людмила Василівна, заступник директора з НВР
Клинцівської ЗШ І-ІІІ ступенів
Кожна обдарована дитина - індивідуальність, яка
потребує особливого підходу. Сприяння реалізації обдарування вимагає організаціі особливого
середовища, зокрема спеціальної освіти, яка виходить за межі навчання у
звичайній школі. Яка ж школа потрібна обдарованим? Та, яка розвиває здібності
дітей. Але цього замало.
Школа для того й існує, щоб допомогти дитині,
підліткові, юнакові розвинути в собі здібності до самореалізації, не тільки
навчити, а й створити умови, щоб дитина була готова до цієї складної
самостійної роботи.
Ідея формування творчорозвинутої особистості є
провідною у роботі Клинцівської ЗШ І - ІІІ ступенів. Наш
навчальний заклад — це передусім творче середовище, де формується нова людина,
формується як творча особистість, розкриття обдарувань якої збагатить суспільство,
забезпечить прогресивний розвиток країни, світу, людства. І в даному контексті
на перший план виходить організація роботи з обдарованими дітьми, головною
метою якої є створення умов для формування високоінтелігентної, активної
творчої особистості.
Для досягнення поставленої мети система роботи з
обдарованою молоддю має бути органічною сукупністю змісту, методів, форм,
прийомів та засобів, які ставлять дитину в умови суб'єкта творчої діяльності й
забезпечують формування її особистості як дослідника.
Завдання та напрямки роботи з обдарованими дітьми
Найважливішим в організації
роботи з обдарованими дітьми є створення загального «поля креативності», яке
сприяє розвитку творчих здібностей учнів, учителів і адміністрації. Виходячи з цього, у закладі визначені головні
завдання роботи з обдарованими дітьми;
- створення максимально сприятливих умов для розвитку обдарованих дітей;
- розробка й поетапне впровадження нового змісту освіти, інтерактивних
технологій навчання й виховання;
- створення сприятливих умов для самозростання, розвитку творчого
потенціалу вчителів.
Організаційна
робота в закладі проводиться за напрямами.
Перший напрям. Удосконалення творчого потенціалу
вчителів.
Згідно з цим здійснюється систематична робота над
розкриттям творчого потенціалу кожного вчителя, реалізацією його здібностей,
залучення до педагогічної системи роботи з обдарованими дітьми, прагнення до
самоствердження.
Уже
кілька років працює творча група вчителів над темою «Використання
інноваційних технологій в навчально-виховному процесі».
Великою
популярністю в учителів закладу користується робота постійних семінарів
«Творчий учитель — творчий учень», «Теорія і практика сучасного уроку».
Другий напрям. Організація
роботи з обдарованими учнями.
Усвідомлюючи, що головною метою навчання є залучення
обдарованої дитини до неперервного процесу
самовдосконалення — самовиховання, саморозвитку, самонавчання — адміністрація школи домагається використання педагогами діяльнісно-компетентнісного
підходу до проведення уроків з використанням елементів інтерактивних технологій, що систематично збільшує операційне поля учнів, формує різні типи мислення, засвоєння навчального матеріалу на рівні теоретичного
узагальнення й систематизації.
Обдаровані учні постійно залучені до освітнього
процесу через системне використання різноманітних видів урочної та позаурочної
діяльності.
Працюють різноманітні гуртки, успішно діє учнівське
самоврядування. Систематично відбуваються турніри інтелектуальних ігор
«Дебати», «Брейн-ринг», «Що? Де? Коли?».
Через введення нової технології уроків, яка реалізує інноваційний та дослідницький підхід у навчанні та вихованні
обдарованих дітей, учитель сприяє самостійній інноваційній та дослідницькій діяльності юних обдарувань.
Василь Сухомлинський дає алгоритм
виховання обдарованої дитини: «Творчість народжується там, де створюється сплав
глибоких і міцних знань з досвідом практичної діяльності, який склався у
процесі самостійної роботи, самовиховання і запозичений в майстрів педагогічної
справи. Якою талановитою не була б
людина, а якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи те буде хорошим
педагогом».
Третій напрям. Поради батькам, які прагнуть
розвивати здібності своїх дітей.
1.Не стримуйте розкриття потенційих можливостей психіки.
2.Уникайте однобокості в навчанні та вихованні.
3.Не позбавляйте дитину ігор, забав,
казок, створюйте умови для зихисту дитячої енергії, рухливості, емоційності.
4.Допомагайте дитині в задоволенні основних людських потреб: почуття безпеки, кохання, повага до себе та оточення, оскільки людина, енергія якої пригнічена
загальними проблемами, найменше спроможна досягти висот самовираження.
5.Залишайте дитину на самоті й дозволяйте займатися своїми справами.
Якщо ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитися без вас.
6.Підтримуйте здібності дитини до творчості й виявляйте співчуття до
невдач. Уникайте незадовільної оцінки творчих спроб дитини.
7.Будьте терплячими до ідей, поважайте допитливість, запитання дитини.
Відповідайте на всі запитання, навіть якщо вони, на ваш погляд, виходять за
рамки дозволеного.
8.Навчайте не того, що може сама дитина, а того, що вона опановує за
допомогою дорослого, показу, підказки.
Погоджуюсь з Вашою думкою, що дуже важливо в організації роботи з обдарованими дітьми створення загального "поля креативності", яке сприятиме розвитку творчих здібностей всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів, вчителів, адміністрації.
ВідповістиВидалитиДуже дякуємо за Ваш коментар. Маємо надію, що наш матеріал допоможе Вам в роботі з обдарованими дітьми.
ВидалитиДійсно, саме СУКУПНІСТЬ змісту, методів, форм, прийомів та засобів навчання забезпечують формування особистості учня як дослідника, адже це є чи не найголовнішим чинником пізнавальної мотивації та досліджувальної активності школяра.
ВідповістиВидалитиЯ згодна з автором, адже розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності вчителям слід більше використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.
ВідповістиВидалити