СИСТЕМА РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ У ВИСОКОБАЙРАЦЬКОМУ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ КОМПЛЕКСІ.
Автор: Заступник
директора з навчально-виховної роботи – Потураєва Ірина Василівна.
Система освіти України відповідно до
вимог Національної доктрини розвитку освіти має забезпечити
формування у дітей та молоді сучасного світогляду, розвиток творчих здібностей
і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації
особистості, створення умов для розвитку обдарованих дітей та молоді.
Мета докорінної перебудови сучасної школи полягає в
переорієнтації на особистісно - діяльнісний підхід до кожного учня для
забезпечення розвитку здібностей і обдарувань дітей, їх пізнавальних інтересів, підвищення загальної культури школярів,
формування активної особистості.
Педагогічний
колектив закладу згідно з річним планом на навчальний рік отримав поновлення
завдання з упровадження в практику інноваційних технологій навчання, виховання
й самовдосконалення обдарованих і талановитих учнів, створення сприятливих умов
для їхнього гармонічного розвитку, набуття навичок і знань, у яких найбільше
виявляються природні здібності в певних галузях діяльності.
У
нашій школі створені умови для підготовки та проведення уроків на високому
рівні з використанням інформаційних технологій. Це дає змогу удосконалити
моніторинг успішності й виховання учнів. Діти підготовані до сприйняття
інформаційного світу, вони інтуїтивно розуміють закони інформаційного мислення.
Перспективи розвитку інформатизації:
1.
Використання чинного програмного забезпечення,
Інтернет-ресурсів, відео- та аудіо матеріалів, навчальної, методичної та
довідкової літератури для створення та функціонування інформаційного простору.
2.
Продовження формування інноваційного банку даних із
використанням інформаційних технологій як засобу викладання традиційних
шкільних дисциплін і спецкурсів та підтримки обдарованих дітей.
У роботі з обдарованими
дітьми використовуються такі форми навчання: індивідуальні; фронтальні;
групові.
Фронтальні заняття:
· лекції (лекція-дослідження, лекція-екскурсія);
· семінари
(семінари-дискусії, семінари-дослідження);
· симпозіуми;
· дебати;
· організаційно-діяльнісні
ігри;
·
рольові ігри;
·
дискусійні форми (симпозіум, дебати, "круглі
столи", невеликі сесії, інтерв'ю).
Групові
заняття
- постійні групи із зміною функцій їх учасників, груповий поділ класу з
однаковим завданням, з різним завданням. Із загальним звітом групи перед усім
класом.
Індивідуальна форма - індивідуалізовані
програми навчання.
Самостійна
робота.
Ефективність проведення самостійної роботи учнів залежить від дотримання таких
умов:
·
посильності завдання;
·
інструктажу вчителя про порядок виконання завдань;
·
визначення необхідного часу для окремого етапу на
самостійну роботу;
·
відповідність
відведеного часу щодо
обсягу та ступеня складності завдань;
·
диференційований підбір завдань з вищою складністю для
здібних учнів, які цікавляться повною дисципліною значно глибше;
·
чіткої організації навчальної діяльності (щоб кожен учень
виконував завдання самостійно);
·
диференційованої допомоги учням у виконанні завдання (але
без підказування та опіки);
·
підготовки вчителем списку додаткової науково-популярної
літератури для виконання індивідуальних складніших завдань;
·
підбору
таких завдань, які
при самостійній роботі
з підручником, додатковою літературою, вимагають від учнів осмисленого
перетворення тексту даного параграфа: письмово-графічного оформлення
результатів самостійної роботи;
·
завершення результатів самостійної роботи самоконтролем і
контролем з боку вчителя.
У НВК
створено власну систему відбору та підготовки учнів до учнівських олімпіад. До
цієї роботи залучаються всі вчителі, які індивідуально працюють з кожним учнем
для досягнення в подальшому високого результату у районних, обласних предметних
олімпіадах. У 2012/2013 навчальному році слід відзначити роботу вчителя історії Грінченка Віталія
Вікторовича, так як, учениця 9 класу Федотова Любов, під керівництвом даного
вчителя, зайняла перше місце у районній олімпіаді з історії.
Цікавою
формою інтелектуальних, творчих учнівських змагань, які формують компетентну
особистість, є конкурси, фестивалі. Це командні змагання, які спонукають
учнівську молодь до практичної наукової та творчої діяльності, навчають норм та
стилю роботи у творчих колективах і мають велике навчально-виховне значення.
Участь обдарованих школярів у таких заходах ефективно сприяє розвитку
їхніх творчих здібностей, успішній
соціалізації в життєвому просторі. У 2012-2013 навчальному році команда учнів 9 класу (Брайченко Тетяна,
Венгер Олексій, Горбенко Віталій,
Федотова Любов, Печерський Ігор, Рославіцька Орина) взяла участь у
районному етапі інтелектуальних ігор, де
здобула третє місце (під керівництвом заступника директора з
навчально-виховної роботи Потураєвої І.В.).
Важливу роль
у підтримці здібної та обдарованої молоді відіграє також Міжнародний конкурс
української мови імені Петра Яцика, який проводиться щороку і учениці нашого
НВК Чемойдан Юлія (5 клас) та Федотова Любов (9 клас) зайняли відповідно друге
та третє місця у цьому конкурсі (під керівництвом вчителя української мови та
літератури Єфімової О.А.). Також
Чемойдан Юлія, учениця 5 класу, зайняла
перше місце у районному етапі конкурсу «Найкращий відгук на сучасну дитячу
прозу».
Порівняльний аналіз по кожному
напрямку роботи з обдарованими та здібними учнями свідчить, що за останні роки
вдалося не тільки налагодити роботу з обдарованою молоддю, а й досягти певних
результатів. Про це свідчить стійка динаміка росту рейтингу учасників
різноманітних інтелектуальних турнірів, конкурсів, фестивалів. У 2012-2013
навчальному році Єфімова Анастасія, учениця 9 класу, зайняла перше місце у
Всеукраїнському конкурсі гри на бандурі,
який відбувся у м. Дніпропетровськ. Дронь Артем, П`ятов Андрій та
Медведєв Владислав приборкують спортивні висоти на обласному та всеукраїнському
рівні. Федотова Любов стала переможцем
районного конкурсу малюнку, присвяченого Дню працівників сільського
господарства та зайняла I місце у XVIII
Всеукраїнському конкурсі, присвяченого Дню Землі у номінації «Образотворче
мистецтво», Гавриленко Ірина стала переможцем обласного туру цього ж конкурсу у
номінації «Художнє слово». переможцем
Всеукраїнського музичного конкурсу став наш вокальний ансамбль «Дзвіночки». На
досить високому рівні представили наш навчальний заклад Федотова Любов та
Федотова Віра, взявши участь у обласному конкурсі «Таланти багатодітної
родини». Учасники хореографічного гуртка стали переможцями у районному конкурсі
художньої самодіяльності «Степові джерела».
Але на цій
важливій ділянці роботи існують і певні проблеми. Вони зумовлені нечіткою
системою виявлення й розвитку обдарованої молоді серед учнів, браком сучасних
програм та ефективних методик, спрямованих на виявлення здібної та обдарованої молоді, набуття нею
навичок і знань у певних галузях діяльності, реалізацію її здібностей; недостатнім
рівнем фінансування.
Реалізація
ідеї розвитку обдарованості втілюється в нашому НВК через визначення змісту
освіти, визначення структури освітнього процесу, створення єдиної неперервної
системи урочної і позаурочної освіти, організацію психолого-педагогічного
супроводу учня.
Побудова
цілісної дидактичної системи освіти обдарованої дитини в НВК заснована на таких
підходах, як:
¾
зміст освіти спрямовано на синтез універсального і
спеціалізованого підходів, тобто на формування картини світу, адекватної сучасному
рівню знань і вихованню творчого підходу до вирішення будь-якої проблеми;
¾
активізація особистісно-зорієнтованого підходу в
освітньому процесі, який допомагає більшою мірою задовольняти пізнавальні
потреби та інтереси кожного учня, формувати загальні та специфічні здібності
дітей.
Як свідчить практика,
прикладом дієвої роботи з обдарованою учнівською молоддю в навчальному закладі
є Програма роботи з обдарованою молоддю.
Забезпечити результативну роботу з обдарованими дітьми у НВК вдалося шляхом
створення бази даних обдарованих дітей, створення умов для науково-практичної
діяльності вчителів, формування свідомого ставлення до роботи з обдарованою
молоддю та стимулювання творчої діяльності, ефективної роботи практичного
психолога закладу.
Таким чином, як концептуальна ідея роботи з обдарованими дітьми в НВК
створене єдине освітнє середовище, що є
цілісною системою урочно-позаурочної діяльності, яка забезпечує ефективні умови
навчання й виховання талановитого учня.
Цікаво було ознайомитись з системою роботи з обдарованою молоддю. Звернула увагу на те, що педагогічний колектив закладу розвиває не лише різновиди розумової обдарованості в учнів, але й моторну, соціальну, практичну обдарованості, про що свідчать результати участі школярів у різноманітних конкурсах. Так тримати!
ВідповістиВидалити