СИСТЕМА РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ У ВИСОКОБАЙРАЦЬКОМУ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ КОМПЛЕКСІ.
Автор: Заступник директора з навчально-виховної роботи – Потураєва Ірина Василівна.
Система освіти України відповідно до вимог Національної доктрини розвитку освіти має забезпечити формування у дітей та молоді сучасного світогляду, розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації особистості, створення умов для розвитку обдарованих дітей та молоді.
Мета докорінної перебудови сучасної школи полягає в переорієнтації на особистісно - діяльнісний підхід до кожного учня для забезпечення розвитку здібностей і обдарувань дітей, їх пізнавальних інтересів, підвищення загальної культури школярів, формування активної особистості.                          
Педагогічний колектив закладу згідно з річним планом на навчальний рік отримав поновлення завдання з упровадження в практику інноваційних технологій навчання, виховання й самовдосконалення обдарованих і талановитих учнів, створення сприятливих умов для їхнього гармонічного розвитку, набуття навичок і знань, у яких найбільше виявляються природні здібності в певних галузях діяльності.
 У нашій школі створені умови для підготовки та проведення уроків на високому рівні з використанням інформаційних технологій. Це дає змогу удосконалити моніторинг успішності й виховання учнів. Діти підготовані до сприйняття інформаційного світу, вони інтуїтивно розуміють закони інформаційного мислення. Перспективи розвитку інформатизації:
1.                Використання чинного програмного забезпечення, Інтернет-ресурсів, відео- та аудіо матеріалів, навчальної, методичної та довідкової літератури для створення та функціонування інформаційного простору.
2.                Продовження формування інноваційного банку даних із використанням інформаційних технологій як засобу викладання традиційних шкільних дисциплін і спецкурсів та підтримки обдарованих дітей.
У роботі з обдарованими дітьми використовуються такі форми навчання: індивідуальні; фронтальні; групові.
Фронтальні заняття:
·       лекції  (лекція-дослідження, лекція-екскурсія);
·       семінари (семінари-дискусії, семінари-дослідження);
·       симпозіуми;
·       дебати;
·       організаційно-діяльнісні ігри;
·       рольові ігри;
·       дискусійні форми (симпозіум, дебати, "круглі столи", невеликі сесії, інтерв'ю).
Групові заняття - постійні групи із зміною функцій їх учасників, груповий поділ класу з однаковим завданням, з різним завданням. Із загальним звітом групи перед усім класом.
 Індивідуальна форма - індивідуалізовані програми навчання.
Самостійна робота. Ефективність проведення самостійної роботи учнів залежить від дотримання таких умов:
·       посильності завдання;
·       інструктажу вчителя про порядок виконання завдань;
·       визначення необхідного часу для окремого етапу на самостійну роботу;
·       відповідність   відведеного   часу  щодо   обсягу   та   ступеня складності завдань;
·       диференційований підбір завдань з вищою складністю для здібних учнів, які цікавляться повною дисципліною значно глибше;
·       чіткої організації навчальної діяльності (щоб кожен учень виконував завдання самостійно);
·       диференційованої допомоги учням у виконанні завдання (але без підказування та опіки);
·       підготовки вчителем списку додаткової науково-популярної літератури для виконання індивідуальних складніших завдань;
·       підбору   таких   завдань,   які   при   самостійній   роботі   з підручником, додатковою літературою, вимагають від учнів осмисленого перетворення тексту даного параграфа: письмово-графічного оформлення результатів самостійної роботи;
·       завершення результатів самостійної роботи самоконтролем і контролем з боку вчителя.
У НВК створено власну систему відбору та підготовки учнів до учнівських олімпіад. До цієї роботи залучаються всі вчителі, які індивідуально працюють з кожним учнем для досягнення в подальшому високого результату у районних, обласних предметних олімпіадах. У 2012/2013 навчальному році слід відзначити роботу  вчителя історії Грінченка Віталія Вікторовича, так як, учениця 9 класу Федотова Любов, під керівництвом даного вчителя, зайняла перше місце у районній олімпіаді з історії.
Цікавою формою інтелектуальних, творчих учнівських змагань, які формують компетентну особистість, є конкурси, фестивалі. Це командні змагання, які спонукають учнівську молодь до практичної наукової та творчої діяльності, навчають норм та стилю роботи у творчих колективах і мають велике навчально-виховне значення. Участь обдарованих школярів у таких заходах ефективно сприяє розвитку їхніх  творчих здібностей, успішній соціалізації в життєвому просторі. У 2012-2013 навчальному році  команда учнів 9 класу (Брайченко Тетяна, Венгер Олексій, Горбенко Віталій,  Федотова Любов, Печерський Ігор, Рославіцька Орина) взяла участь у районному етапі інтелектуальних ігор, де  здобула третє місце (під керівництвом заступника директора з навчально-виховної роботи Потураєвої І.В.).
Важливу роль у підтримці здібної та обдарованої молоді відіграє також Міжнародний конкурс української мови імені Петра Яцика, який проводиться щороку і учениці нашого НВК Чемойдан Юлія (5 клас) та Федотова Любов (9 клас) зайняли відповідно друге та третє місця у цьому конкурсі (під керівництвом вчителя української мови та літератури  Єфімової О.А.). Також Чемойдан Юлія, учениця 5 класу,  зайняла перше місце у районному етапі конкурсу «Найкращий відгук на сучасну дитячу прозу».
Порівняльний аналіз по кожному напрямку роботи з обдарованими та здібними учнями свідчить, що за останні роки вдалося не тільки налагодити роботу з обдарованою молоддю, а й досягти певних результатів. Про це свідчить стійка динаміка росту рейтингу учасників різноманітних інтелектуальних турнірів, конкурсів, фестивалів. У 2012-2013 навчальному році Єфімова Анастасія, учениця 9 класу, зайняла перше місце у Всеукраїнському конкурсі гри на бандурі,  який відбувся у м. Дніпропетровськ. Дронь Артем, П`ятов Андрій та Медведєв Владислав приборкують спортивні висоти на обласному та всеукраїнському рівні. Федотова Любов стала переможцем районного конкурсу малюнку, присвяченого Дню працівників сільського господарства та зайняла I місце у  XVIII Всеукраїнському конкурсі, присвяченого Дню Землі у номінації «Образотворче мистецтво», Гавриленко Ірина стала переможцем обласного туру цього ж конкурсу у номінації «Художнє слово». переможцем Всеукраїнського музичного конкурсу став наш вокальний ансамбль «Дзвіночки». На досить високому рівні представили наш навчальний заклад Федотова Любов та Федотова Віра, взявши участь у обласному конкурсі «Таланти багатодітної родини». Учасники хореографічного гуртка стали переможцями у районному конкурсі художньої самодіяльності «Степові джерела».
Але на цій важливій ділянці роботи існують і певні проблеми. Вони зумовлені нечіткою системою виявлення й розвитку обдарованої молоді серед учнів, браком сучасних програм та ефективних методик, спрямованих на виявлення  здібної та обдарованої молоді, набуття нею навичок і знань у певних галузях діяльності, реалізацію її здібностей; недостатнім рівнем фінансування.
Реалізація ідеї розвитку обдарованості втілюється в нашому НВК через визначення змісту освіти, визначення структури освітнього процесу, створення єдиної неперервної системи урочної і позаурочної освіти, організацію психолого-педагогічного супроводу учня.
Побудова цілісної дидактичної системи освіти обдарованої дитини в НВК заснована на таких підходах, як:
¾              зміст освіти спрямовано на синтез універсального і спеціалізованого підходів, тобто на формування картини світу, адекватної сучасному рівню знань і вихованню творчого підходу до вирішення будь-якої проблеми;
¾              активізація особистісно-зорієнтованого підходу в освітньому процесі, який допомагає більшою мірою задовольняти пізнавальні потреби та інтереси кожного учня, формувати загальні та специфічні здібності дітей.
Як свідчить практика, прикладом дієвої роботи з обдарованою учнівською молоддю в навчальному закладі є Програма роботи з обдарованою молоддю.
Забезпечити результативну роботу з обдарованими дітьми у НВК вдалося шляхом створення бази даних обдарованих дітей, створення умов для науково-практичної діяльності вчителів, формування свідомого ставлення до роботи з обдарованою молоддю та стимулювання творчої діяльності, ефективної роботи практичного психолога закладу.
Таким чином, як концептуальна ідея роботи з обдарованими дітьми в НВК створене єдине освітнє середовище, що  є цілісною системою урочно-позаурочної діяльності, яка забезпечує ефективні умови навчання й виховання талановитого учня.


1 коментар:

  1. Цікаво було ознайомитись з системою роботи з обдарованою молоддю. Звернула увагу на те, що педагогічний колектив закладу розвиває не лише різновиди розумової обдарованості в учнів, але й моторну, соціальну, практичну обдарованості, про що свідчать результати участі школярів у різноманітних конкурсах. Так тримати!

    ВідповістиВидалити