РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ НА УРОКАХ ФІЗИКИ
Корнєв Юрій Миколайович,
вчитель фізики Червоноярської ЗШ І-ІІІ ступенів

Анотація.
В статті показані напрямки роботи з обдарованими дітьми на уроках фізики.

Розвиток обдарованості у дітей вимагає багато часу і зусиль, як з боку батьків, вчителів так і з боку самої дитини. Навчання - це складний процес, який залежить від багатьох особистісних якостей та здібностей учнів, і в першу чергу від інтелектуальних здібностей (здатність аналізувати, порівнювати, узагальнювати, синтезувати, виділяти істотне, бачити навчальні проблеми і вирішувати їх). Також важливими є рівень пізнавального інтересу та мотивації, цілеспрямованості, гнучкості мислення, самоорганізації, самовизначення, стійкості в досягненні мети та ін.
Система моєї роботи з обдарованими дітьми включає в себе наступні компоненти :
• виявлення обдарованих дітей;
• розвиток творчих здібностей на уроках;
• розвиток здібностей у позаурочній діяльності (олімпіади, конкурси, дослідницька робота);
• створення умов для всебічного розвитку обдарованих дітей.
 Насамперед, обдарованих дітей треба вміти виявити. Вони мають ряд особливостей: допитливі, наполегливі в пошуку відповідей, часто задають глибокі питання, схильні до роздумів, відрізняються гарною пам'яттю. Діагностику обдарованості я проводжу, використовуючи класичні тести Айзенка, Беннета, Амтхауера.
Визначивши таких учнів, треба навчити їх думати, робити все можливе для розвитку їх здібностей. Першим помічником в цій справі є інтерес учнів до предмета.
З метою підтримки інтересу до предмета і розвитку природних задатків учнів, я використовую творчі завдання, цікаві досліди, матеріали та завдання.
Мною розроблена система розвиваючих завдань-хвилинок, які пропоную учням в якості розминки на початку уроку. На вирішення таких завдань я відводжу мінімум часу і вимагаю обов'язково докладного пояснення ходу розв’язування задачі. У випадку виникнення труднощів даю підказки, докладно розбираємо ці завдання. Наприклад: «На який кут Земля повертається навколо своєї осі за 1 секунду?», «У вас є моток тонкого дроту, олівець і зошит у клітинку. Як можна визначити приблизно площа поперечного перерізу дроту?»,  «Як визначити висоту дерева з допомогою дзеркала?» і т. д.
Для багатьох тем курсу фізики мною розроблені системи завдань для домашньої роботи учнів, які включають в себе якісні, розрахункові, експериментальні з наростанням рівня складності.
На всіх етапах уроку фізики я намагаюся використовувати диференціацію: для здібних дітей я пропоную більш складні завдання: комбіновані, з відсутніми або зайвими даними. Наприклад, у 10 класі при вивченні теми «Прискорення вільного падіння» пропоную задачу: «Знайдіть прискорення вільного падіння на Сатурні». При цьому вважаю, що масу і радіус планети учні знайдуть у довіднику, заодно і звірять отриманий результат з табличним значенням прискорення вільного падіння.
На уроці я намагаюсь показати учням, що знання фізики необхідно всім людям, в будь-якій роботі, спеціалізації. Для цього я використовую бесіди, конкретні приклади, експерименти, якісні завдання.
Систематично я проводжу уроки з практичною спрямованістю, що включають в себе завдання політехнічного змісту, доповіді учнів про застосування законів фізики в різних галузях науки і техніки. Основне завдання цих уроків: націлити учнів на велику і цікаву роботу, яка допоможе їм підготувати себе до вибору професії, до виходу у велике життя.
Коли  розробляю тематику і зміст уроків, методику їх проведення, намагаюсь як найбільше урізноманітнити їх. Готуючись до уроків, завжди  прагну відразу зацікавити учнів темою, змістом уроку. Підбираю цікаві вислови учених, письменників, прислів'я, завдання з історичним вмістом, казки, щоб зайвий раз підкреслити значущість теми, викликати, збудити допитливість, інтерес до теми. Адже саме цікавий матеріал легко засвоюється і надовго запам'ятовується.
Учням більше подобаються цікаві незвичайні (нестандартні) уроки з елементами гри, змагальності, гумору; уроки на яких демонструються ефектні досліди або на яких їм надається можливість провести експерименти самим; заняття, на яких повідомляються історичні відомості і притягується «суміжна» з фізикою інформація; уроки, на яких їм доводиться роздумувати, вирішувати, розв’язувати пізнавальні задачі, вільно обговорювати проблеми, що виникли. Важлива для учнів при цьому і атмосфера уроку: відсутність страху, напруга, ділова обстановка, можливість пожартувати, обговорити свої дії, проявити свої знання і кмітливість.
На цих уроках спонукаю учнів проявляти свою пізнавальну діяльність, максимально використовувати свої сили, можливості. З цією метою використовую самостійну роботу, що дозволяє унеможливити бути «відсутнім» на уроці. А організація ігрової діяльності сприяє вивченню матеріалу, його закріпленню, повторенню, розвитку пам'яті і уяви школяра. На таких уроках створюються умови для формування творчих початків особистості учня, виробляється відчуття взаємодопомоги, формуються комунікативні вміння.
Дуже ефективним виявився метод роботи з обдарованими дітьми з використанням інформаційно-комунікативних технологій. Використання ІКТ дозволяє мені розвивати у школярів інтелектуальну сферу, особливо такі якості як кмітливість і критичність мислення, уява,  уміння концентрувати увагу, пізнавальні уміння і уміння вчитися. В той же час активно розвивається не лише інтерес до учення, але і такі якості, як мотивація досягнення, прагнення до пошуку. Інформаційні технології навчання дозволили мені активізувати учбовий процес. Можливість практичної діяльності учнів у віртуальному режимі забезпечила доступність всіх груп учнів до освоєння програмного матеріалу по фізиці. Використання сучасних мультимедійних посібників з фізики, навчальне відео з Інтернету дозволило побачити багато фізичних процесів, які неможливо продемонструвати в рамках звичайної фізичної лабораторії на основі дослідів. Такі технології дозволили: організувати аналітичну діяльність, формувати в учнів образну, зорову, слухову і емоційну пам'ять, виховувати в учнів естетичні, пізнавальні якості, формувати ключові компетентності необхідні учням не тільки в школі. Цілеспрямована організація роботи з презентаційним матеріалом на уроках фізики дозволяє якнайповніше використовувати природничо-науковий потенціал даного предмету і компетентністно-орієнтований підхід .
Особливий інтерес у школярів викликає робота над інформаційними проектами, направленими на збір інформації про якийсь об'єкт, учасники проекту знайомляться з інформацією, аналізують її і узагальнюють (наприклад історія створення теплових машин, історія освітлення міст).
Неможливо прищепити інтерес до дисципліни учням, якщо сам учитель своїм предметом не захоплений. Тому я постійно вчуся, вдосконалюю свої знання через курси підвищення кваліфікації, методичні об'єднання школи і району, науково-практичні конференції, завдяки самоосвіті.
Важливим вважаю і створення умови для розвитку всебічної особистості.
Я розумію, що несу відповідальність перед дитиною за його щасливе майбутнє і перед державою за виховання повноцінного, зрілого громадянина, готового самостійно приймати рішення і нести відповідальність за результати своєї діяльності.
Я багато розмовляю з дітьми. На цих психологічних консультаціях навчаю дітей прийомів регулювання своєї розумової діяльності, допомагаю у визначенні своїх пізнавальних якостей, в оцінці їх слабких і сильних сторін, у виявленні та використанні способів розвитку роботи свого інтелекту, зміни стратегій переробки інформації, стимулюванні або стримуванні інтелектуальних операцій, передбаченні, плануванні, регулюю режим дня.
Свідомість дитини знаходиться в стадії становлення, і саме тому я стежу за тим, щоб творчий потенціал не був розтрачений даремно, а лише примножувався. Для того щоб працювати з талановитою молоддю, необхідно багато працювати над собою, тобто постійно самовдосконалюватись.
Тому на останок хочеться навести слова російського письменника Л.М.Толстого: «Наука вовсе не трудна, и не тяжела. Она напротив, имеет своё обаяние для каждого человеческого ума, - обаяние точности, полноты и системы. Хочешь наукой воспитывать ученика, люби свою науку и знай её, и ученики полюбят и тебя, и науку, и ты воспитаешь их: но если ты сам не любишь её, то сколько бы ты не заставлял учить, наука не произведёт воспитательного влияния».


Бібліографія:
1. Іванов Б. Н. Сучасна фізика в школі: Методичний посібник. - М.: БИНОМ, 2002
2. Незвичайні навчальні матеріали з фізики: задачі, тести , практичні роботи, книжка для читання і роздумів / Упоряд. Е. М. Браверман. М.: Школа -Пресс. 2000. 80с . ( Бібліотека журналу «Фізика в школі». Вип. 16)
3. Федотова Н. К. З досвіду роботи з обдарованими дітьми / Н. К. Федотова / / Вісник НГУ. Серія: Педагогіка / Новосибдерж ун -т . - 2008 . - Т. 9, вип. 1. - С. 53 - 56.

1 коментар:

  1. Мені до вподоби Ваша думка, що прищепити інтерес учнів до навчання може тільки той вчитель, який сам захоплений своїм предметом.

    ВідповістиВидалити