РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
НА УРОКАХ ФІЗИКИ
Корнєв Юрій Миколайович,
вчитель фізики Червоноярської ЗШ І-ІІІ
ступенів
Анотація.
В статті показані напрямки роботи з обдарованими дітьми на уроках фізики.
Розвиток обдарованості у дітей вимагає
багато часу і зусиль, як з боку батьків, вчителів так і з боку самої дитини.
Навчання - це складний процес, який залежить від багатьох особистісних якостей
та здібностей учнів, і в першу чергу від інтелектуальних здібностей (здатність
аналізувати, порівнювати, узагальнювати, синтезувати, виділяти істотне, бачити
навчальні проблеми і вирішувати їх). Також важливими є рівень пізнавального
інтересу та мотивації, цілеспрямованості, гнучкості мислення, самоорганізації,
самовизначення, стійкості в досягненні мети та ін.
Система моєї роботи з обдарованими дітьми
включає в себе наступні компоненти :
• виявлення обдарованих дітей;
• розвиток творчих здібностей на уроках;
• розвиток здібностей у позаурочній
діяльності (олімпіади, конкурси, дослідницька робота);
• створення умов для всебічного розвитку
обдарованих дітей.
Насамперед, обдарованих дітей треба
вміти виявити. Вони мають ряд особливостей: допитливі, наполегливі в пошуку
відповідей, часто задають глибокі питання, схильні до роздумів, відрізняються
гарною пам'яттю. Діагностику обдарованості я проводжу, використовуючи класичні
тести Айзенка, Беннета, Амтхауера.
Визначивши таких учнів, треба навчити їх
думати, робити все можливе для розвитку їх здібностей. Першим помічником в цій
справі є інтерес учнів до предмета.
З метою підтримки інтересу до предмета і
розвитку природних задатків учнів, я використовую творчі завдання, цікаві
досліди, матеріали та завдання.
Мною розроблена система розвиваючих
завдань-хвилинок, які пропоную учням в якості розминки на початку уроку. На
вирішення таких завдань я відводжу мінімум часу і вимагаю обов'язково
докладного пояснення ходу розв’язування задачі. У випадку виникнення труднощів
даю підказки, докладно розбираємо ці завдання. Наприклад: «На який кут Земля
повертається навколо своєї осі за 1 секунду?», «У вас є моток тонкого дроту,
олівець і зошит у клітинку. Як можна визначити приблизно площа поперечного
перерізу дроту?», «Як визначити висоту
дерева з допомогою дзеркала?» і т. д.
Для багатьох тем курсу фізики мною
розроблені системи завдань для домашньої роботи учнів, які включають в себе
якісні, розрахункові, експериментальні з наростанням рівня складності.
На всіх етапах уроку фізики я намагаюся
використовувати диференціацію: для здібних дітей я пропоную більш складні
завдання: комбіновані, з відсутніми або зайвими даними. Наприклад, у 10 класі
при вивченні теми «Прискорення вільного падіння» пропоную задачу: «Знайдіть
прискорення вільного падіння на Сатурні». При цьому вважаю, що масу і радіус
планети учні знайдуть у довіднику, заодно і звірять отриманий результат з
табличним значенням прискорення вільного падіння.
На уроці я намагаюсь показати учням, що
знання фізики необхідно всім людям, в будь-якій роботі, спеціалізації. Для
цього я використовую бесіди, конкретні приклади, експерименти, якісні завдання.
Систематично я проводжу уроки з практичною
спрямованістю, що включають в себе завдання політехнічного змісту, доповіді
учнів про застосування законів фізики в різних галузях науки і техніки. Основне
завдання цих уроків: націлити учнів на велику і цікаву роботу, яка допоможе їм
підготувати себе до вибору професії, до виходу у велике життя.
Коли розробляю
тематику і зміст уроків, методику їх проведення, намагаюсь як найбільше урізноманітнити
їх. Готуючись до уроків, завжди прагну
відразу зацікавити учнів темою, змістом уроку. Підбираю цікаві вислови учених,
письменників, прислів'я, завдання з історичним вмістом, казки, щоб зайвий раз
підкреслити значущість теми, викликати, збудити допитливість, інтерес до теми.
Адже саме цікавий матеріал легко засвоюється і надовго запам'ятовується.
Учням більше подобаються цікаві незвичайні (нестандартні)
уроки з елементами гри, змагальності, гумору; уроки на яких демонструються
ефектні досліди або на яких їм надається можливість провести експерименти самим;
заняття, на яких повідомляються історичні відомості і притягується «суміжна» з
фізикою інформація; уроки, на яких їм доводиться роздумувати, вирішувати, розв’язувати
пізнавальні задачі, вільно обговорювати проблеми, що виникли. Важлива для учнів
при цьому і атмосфера уроку: відсутність страху, напруга, ділова обстановка,
можливість пожартувати, обговорити свої дії, проявити свої знання і
кмітливість.
На цих уроках спонукаю учнів проявляти свою пізнавальну
діяльність, максимально використовувати свої сили, можливості. З цією метою
використовую самостійну роботу, що дозволяє унеможливити бути «відсутнім» на
уроці. А організація ігрової діяльності сприяє вивченню матеріалу, його
закріпленню, повторенню, розвитку пам'яті і уяви школяра. На таких уроках
створюються умови для формування творчих початків особистості учня, виробляється
відчуття взаємодопомоги, формуються комунікативні вміння.
Дуже ефективним виявився метод роботи з обдарованими
дітьми з використанням інформаційно-комунікативних технологій. Використання ІКТ
дозволяє мені розвивати у школярів інтелектуальну сферу, особливо такі якості
як кмітливість і критичність мислення, уява,
уміння концентрувати увагу, пізнавальні уміння і уміння вчитися. В той
же час активно розвивається не лише інтерес до учення, але і такі якості, як
мотивація досягнення, прагнення до пошуку. Інформаційні технології навчання
дозволили мені активізувати учбовий процес. Можливість практичної діяльності учнів
у віртуальному режимі забезпечила доступність всіх груп учнів до освоєння
програмного матеріалу по фізиці. Використання сучасних мультимедійних
посібників з фізики, навчальне відео з Інтернету дозволило побачити багато
фізичних процесів, які неможливо продемонструвати в рамках звичайної фізичної
лабораторії на основі дослідів. Такі технології дозволили: організувати
аналітичну діяльність, формувати в учнів образну, зорову, слухову і емоційну
пам'ять, виховувати в учнів естетичні, пізнавальні якості, формувати ключові
компетентності необхідні учням не тільки в школі. Цілеспрямована
організація роботи з презентаційним матеріалом на уроках фізики дозволяє якнайповніше
використовувати природничо-науковий потенціал даного предмету і компетентністно-орієнтований
підхід .
Особливий інтерес у школярів викликає робота над
інформаційними проектами, направленими на збір інформації про якийсь об'єкт,
учасники проекту знайомляться з інформацією, аналізують її і узагальнюють (наприклад
історія створення теплових машин, історія освітлення міст).
Неможливо прищепити інтерес до дисципліни учням,
якщо сам учитель своїм предметом не захоплений. Тому я постійно вчуся,
вдосконалюю свої знання через курси підвищення кваліфікації, методичні
об'єднання школи і району, науково-практичні конференції, завдяки самоосвіті.
Важливим вважаю і створення умови для
розвитку всебічної особистості.
Я розумію, що несу відповідальність перед
дитиною за його щасливе майбутнє і перед державою за виховання повноцінного,
зрілого громадянина, готового самостійно приймати рішення і нести
відповідальність за результати своєї діяльності.
Я багато розмовляю з дітьми. На цих
психологічних консультаціях навчаю дітей прийомів регулювання своєї розумової
діяльності, допомагаю у визначенні своїх пізнавальних якостей, в оцінці їх
слабких і сильних сторін, у виявленні та використанні способів розвитку роботи
свого інтелекту, зміни стратегій переробки інформації, стимулюванні або
стримуванні інтелектуальних операцій, передбаченні, плануванні, регулюю режим
дня.
Свідомість дитини знаходиться в стадії
становлення, і саме тому я стежу за тим, щоб творчий потенціал не був
розтрачений даремно, а лише примножувався. Для того щоб працювати з талановитою
молоддю, необхідно багато працювати над собою, тобто постійно
самовдосконалюватись.
Тому на останок хочеться навести слова російського
письменника Л.М.Толстого: «Наука вовсе не трудна, и не тяжела.
Она напротив, имеет своё обаяние для каждого человеческого ума, - обаяние
точности, полноты и системы. Хочешь наукой воспитывать ученика, люби свою науку
и знай её, и ученики полюбят и тебя, и науку, и ты воспитаешь их: но если ты
сам не любишь её, то сколько бы ты не заставлял учить, наука не произведёт
воспитательного влияния».
Бібліографія:
1. Іванов Б. Н. Сучасна фізика в школі:
Методичний посібник. - М.: БИНОМ, 2002
2. Незвичайні навчальні матеріали з фізики:
задачі, тести , практичні роботи, книжка для читання і роздумів / Упоряд. Е. М.
Браверман. М.: Школа -Пресс. 2000. 80с . ( Бібліотека журналу «Фізика в школі».
Вип. 16)
3. Федотова Н. К. З досвіду роботи з
обдарованими дітьми / Н. К. Федотова / / Вісник НГУ. Серія: Педагогіка /
Новосибдерж ун -т . - 2008 . - Т. 9, вип. 1. - С. 53 - 56.
Мені до вподоби Ваша думка, що прищепити інтерес учнів до навчання може тільки той вчитель, який сам захоплений своїм предметом.
ВідповістиВидалити